Search

۱۰ میلیون توییت از ترول‌های ایرانی و روسی لو رفت

تواناتک: چندی پیش توییتر به روش‌های هوشمندی حساب‌های توییتری سازماندهی‌شده توسط حکومت‌های ایران و روسیه را شناسایی کرد.

توییتر اطلاعات مربوط به حدود ۴هزار و پانصد حساب کاربری ترول‌های وابسته به حکومت‌های ایران و روسیه را منتشر کرده است. بیش‌تر این حساب‌ها مربوط به سازمان پژوهش اینترنت در روسیه بودند و نزدیک به هشتصد حساب هم وابسته به حکومت ایران بودند و در ایران ساخته شده بودند.

«ترول» به دارندگان حساب‌های توییتری گفته می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی تنش به وجود می‌آورند و مطالب توهین‌آمیز ارسال می‌کنند. ترول‌های ایرانی معمولا خود را روزنامه‌نگارهای غربی یا کاربرانی با دغدغه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جا می‌زدند و در بحث‌های روز دنیا از جمله مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در توییتر مشارکت می‌کردند. این ترول‌ها با فعالیت زیر پست‌های حساب‌های توییتری افراد وابسته به حکومت، تلاش می‌کردند افکار عمومی را به این سمت سوق دهند که این افراد به حکومت وابسته نیستند. طبق تحقیقات انجام‌شده، ترول‌ها بیش‌تر درباره بحث‌های داغ مربوط به عربستان فعالیت داشته‌اند.

توییتر برای جلوگیری از شناسایی‌شدن این حساب‌ها مشخصات آنها را ارائه نداده یا به اصطلاح در‌هم‌سازی (Hash) کرده است، اما با وجود اطلاعات جانبی برخی از این حساب‌ها، کاربران زیادی آن‌ها را پیدا کرده‌اند. در ادامه بخشی از حساب‌هایی را می‌بینید که توسط توییتر تعلیق شده‌اند و کاربران آن‌ها را در توییتر شناسایی کرده‌اند. لیست بخشی از توییت‌های آن‌ها را هم می‌توانید در این فایل ببینید.