Search

هر آنچه باید درباره اینترنت 5G بدانید! 

اینترنت 5G چیست؟ 

نسل جدیدی از اینترنت گوشی‌های هوشمند است که به زودی جایگزین 4G LTE می‌شود. با اینترنت 5G سرعت آپلود و دانلود بسیار بالا می‌رود. همچنین زمان تاخیر برای ارتباط دستگاه‌ها با شبکه‌های وایرلس هم به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. 

سرعت، موضوع و دغدغه اصلی کاربران است. اینترنت 5G نسبت به سایر نسل‌های اینترنت‌، از سرعت بسیار بالاتری برخوردار است. به صورت تقریبی می‌شود اشاره کرد که سرعت آن هزار برابر بیش‌تر از سرعت 4G است. برای مثال می‌توانید ویدیو‌های 4K را به آسانی با پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت تماشا کنید. 

از‌بین‌بردن تاخیر در ارسال و دریافت داده، از دیگر قابلیت‌های مهم اینترنت 5G است. در حالت کلی سرعت ارسال داده از یک نقطه به نقطه دیگر ۴ میلی‌ثانیه است در حالی که همین سرعت در اینترنت 5G، یک میلی ثانیه خواهد بود. 

این شبکه همچنین تراکم اتصال بیش‌تری نسبت به شبکه‌ 4G دارد. به این معنا که دستگاه‌های بیش‌تری را برای اتصال ساپورت می‌کند؛ در حقیقت یک میلیون دستگاه متصل در هر کیلومتر مربع. 

شرکت Huawei را می‌توان به‌ عنوان پرچم‌دار اینترنت 5G معرفی کرد. شرکتی که رکورد سرعت 5G را شکست و صاحب بزرگ‌ترین زیرساخت‌های این شبکه در جهان شد. مدرن‌ترین گوشی و مودم مجهز به 5G از محصولات این شرکت است. 

کاربردهای اینترنت 5G

تغییر به 5G بدون شک روش تعامل روزانه با فناوری را مدام تغییر خواهد داد. نباید فراموش کنیم که استفاده از پهنای باند تلفن همراه و ضرورت استفاده از آن یک نیاز مطلق است. 

در بسیاری از مناطق مهم کلان‌شهرها شبکه‌های LTE از ظرفیت خارج شده‌اند. در حقیقت کاربران در حال حاضر در اوقات شلوغ روز دچار کندی سرعت اینترنت هستند. 5G طیف‌های عظیمی را در باندهایی که قبلا برای ترافیک پهنای باند تجاری استفاده نمی‌شدند، اضافه می‌‌کند.

وسایل نقلیه خودکار

انتظار می‌رود در آینده بسیار نزدیک تعداد وسایل نقلیه مجهز به 5G افزایش یابد و این وسایل نقلیه بتوانند به‌ راحتی در جاده‌ها با یکدیگر در ارتباط باشند؛ تا جایی که اطلاعات خودروها درباره شرایط جاده و عملکرد وسایل به رانندگان و خودروسازان ارائه شود. برای مثال وقتی یک اتومبیل به‌سرعت در مسیر شما ترمز کند، ماشین شما با استفاده از اطلاعاتی که به دست آورده با احتیاط ترمز خواهد کرد. این اتفاق سالانه می‌تواند جان هزاران انسان که در تصادف‌های مهیب جان می‌بازند را نجات دهد.

ایمنی و زیرساخت‌های عمومی

شبکه‌های 5G به شهرها و شهرداری‌ها اجازه می‌دهد تا کارآمدتر عمل کنند. بنابراین شرکت‌های زیادی قادر خواهند بود به راحتی از راه دور و از طریق سنسورها بر اطلاعات زیادی نظارت و آن را ارزیابی و درباره‌اش اطلاع‌رسانی کنند. مثلا اگر شهرداری مشغول ساخت‌و‌ساز در بخشی از شهر باشد، می‌تواند عموم شهروندان را به سادگی و سریع از کار خود مطلع کند. همچنین شهرداری قادر به نصب سریع و ارزان دوربین‌های نظارت خواهد بود.

کنترل دستگاه‌ها از راه دور

از آنجا که 5G دارای تاخیر بسیار کم و قابل توجهی است، سرعت بالایی دارد. بنابراین کنترل از راه دور ماشین‌آلات سنگین با این تکنولوژی به واقعیت تبدیل می‌شود. برای مثال این امکان را به تکنسین‌های با مهارت‌های ویژه می‌دهد که بتوانند ماشین‌آلات را از هر جای دنیا کنترل کنند، هدف اصلی این کار کاهش خطر در محیط‌های خطرناک است. 

مراقبت‌های بهداشتی

شبکه 5G می‌تواند اساسا مراقبت‌های بهداشتی را نیز تغییر دهد. با توجه به پهنای باند بالا و تاخیر کم این شبکه، انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد پیشرفت در علم پزشکی، ترمیم از راه دور، فیزیوتراپی از طریق AR، جراحی دقیق و حتی جراحی از راه دور باشیم. مثلا بیمارستان‌ها می‌توانند برای نظارت بر بیماران، شبکه‌های حسگر بزرگی ایجاد کنند. پزشکان می‌توانند قرص‌های هوشمندی را برای پیگیری بهبود بیماری تجویز کنند و حتی بیمه‌گذاران می‌توانند بر تعیین روش‌ها و مراحل درمانی مناسب مشترکان خود نظارت کنند.

اینترنت اشیاء 

یکی از جالب‌ترین و مهم‌ترین جنبه‌های 5G، تاثیر آن بر اینترنت اشیاء است. ما در حال حاضر سنسورهایی داریم که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما آن‌ها به منابع بیش‌تری نیاز دارند و ما به‌سرعت با کاهش ظرفیت داده LTE رو‌به‌رو هستیم. با سرعت 5G و زمان تاخیر کم، IoT از طریق ارتباطات بین سنسورها و دستگاه‌های هوشمند قدرتمند‌تر می‌شود. در حقیقت در مقایسه با دستگاه‌های هوشمند فعلی موجود در بازار، دستگاه‌های هوشمند مجهز به 5G به منابع کم‌تری نیاز دارند؛ زیرا تعداد بسیار زیادی از این دستگاه‌ها می‌توانند به یک ایستگاه پایه متصل شوند و آن‌ها را بسیار کارآمد‌‌تر کند.

اما شاید اکنون سوال این باشد که آیا شما می‌توانید از اینترنت 5G استفاده کنید؟

امکان دسترسی شما به اینترنت 5G، بستگی به این دارد که چقدر شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی مشغول کار بر زیرساخت‌های این شبکه باشند و امکان دسترسی را برای شما فراهم کنند. در حال حاضر در آمریکا شرکت‌های زیادی در صنایع مختلف در حال بررسی 5G و استفاده آن در صنعت خود هستند.

عجله نکنید! دیر یا زود اینترنت 5G در اختیار شما خواهد بود!