Search

۷ راهکار طلایی برای افزایش سرعت کامپیوتر یا لپ‌تاپ

تواناتک- اگر از کندی سرعت سیستم‌تان کلافه شده‌اید حتما این مقاله را بخوانید. ما به شما راهکارهایی را معرفی می‌کنیم تا سرعت سیستم‌تان را بالا ببرید. البته این طبیعی است که سرعت کامپیوتر بعد از مدتی استفاده کند شود، ولی شما می‌توانید با روش‌هایی سرعت سیستم‌تان را افزایش دهید.

۱- حذف فایل‌های ناخواسته و غیرضروری

باید سیستم‌تان را از فایل‌های ناخواسته و غیرضروری پاک‌ کنید. این کار تاثیر بسزایی بر افزایش سرعت و کارآیی ویندوز دارد. می‌توانید از ابزار Clean My PC برای انجام این کار استفاده کنید. این ابزار دو نسخه رایگان و پولی دارد که نسخه رایگان آن برای این کار مناسب است.

برای دانلود این برنامه به این آدرس مراجعه کنید. در این صفحه، گزینه Free Download را بزنید و نسخه رایگان را نصب کنید. استفاده از این برنامه بسیار ساده است. 

۲- غیرفعال‌کردن برنامه‌هایی که بخش زیادی از پردازنده را اشغال می‌کنند

برای شناسایی برنامه‌هایی که بخش زیادی از پردازنده سیستم‌تان را اشغال می‌کنند، روی نوار وظیفه کلیک راست و گزینه «Task Manager» را انتخاب کنید یا به صورت همزمان کلیدهای Ctrl + Shift + Escape را فشار دهید تا برنامه Task Manager اجرا شود. بعد به تب Processes بروید. 

با کلیک روی تب‌های «CPU»، «Memory» و «Disk» می‌توانید منابعی را که برنامه‌ها از آن‎ها استفاده می‌کنند به صورت دقیق ببینید. در آخر می‌توانید نرم‌افزارهایی را که زیاد از این منابع استفاده می‌کنند انتخاب کنید و با کلیک راست روی آن‎ها و انتخاب گزینه «End Task»، آن‌ها را ببندید. معمولا در این بخش می‌بینید مرورگرها بخش زیادی از منابع را به خود اختصاص داده‌اند.

۳- غیرفعال‌کردن برنامه‌های Startup

برنامه‌های Startup با راه‌اندازی سیستم عامل اجرا می‌شوند. این مسئله هم تاثیر فراوانی بر افت سرعت ویندوز دارد. روی نوار وظیفه کلیک راست کنید و گزینه «Task Manager» را انتخاب کنید یا به صورت همزمان کلیدهای Ctrl + Shift + Escape را فشار بدهید تا Task Manager اجرا شود. به تب Startup بروید و هر برنامه‌ای به غیر از آنتی‌ویروس را disable کنید.

۴- غیرفعال‌کردن انیمیشن‌ها و افکت‌هایی که هنگام بازکردن پنجره‌های ویندوز اجرا می‌شوند

این کار سرعت سیستم شما را تا اندازه زیادی بالا می‌برد. در کادر جستجوی استارت، دستور Performance را تایپ کنید و گزینه Adjust the appearance and performanc of windows را انتخاب کنید. در این مرحله با انتخاب گزینه Adjust for best performance تمام انیمیشن‌های ویندوز غیرفعال می‌شوند و سرعت سیستم عامل‌تان تا حد چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. 

۵- حذف افزونه‌های غیرکاربردی مرورگرها

افزونه‌های مرورگر تاثیر زیادی بر افت سرعت ویندوز دارند. پس آن‌هایی را که استفاده نمی‌کنید حذف کنید و در انتخاب و نصب افزونه‌های جدید بیش‌تر دقت داشته باشید. برای غیرفعال‌کردن یا حذف افزونه‌هایی که نیاز ندارید، از طریق extensions اقدام کنید.

۶- یکپارچه‌کردن حافظه (هارد دیسک)

این کار بر افزایش سرعت سیستم‌تان موثر است. برای این کار می‌توانید از Defragment کمک بگیرید. در حقیقت شما با این دستور می‌توانید هارد دیسک کامپیوترتان را، که سرعت آن بر اثر استفاده طولانی‌مدت و پاک‌کردن متوالی برنامه‌ها پایین آمده است، مرتب کنید و سرعت کامپیوترتان را مقداری افزایش دهید. 

برای انجام این کار، دستور Defragment را در منوی جستجوی استارت تایپ کنید و روی کلید اینتر کلیک کنید تا نرم‌افزار اجرا شود. سپس درایو C را انتخاب کنید و روی کلید Optimize کلیک کنید. این عملیات ممکن است حدود یک ساعت زمان ببرد.

همچنین می‌توانید این دستور را برای بقیه پارتیشن‌ها هم اجرا کنید.

۷- استفاده از آنتی‌ویروس و آنتی‌تروجان

وجود تروجان‌ها و ویروس‌ها سرعت سیستم شما را تا اندازه زیادی پایین می‎آورد. پس با نصب یک آنتی‌ویروس و آنتی‌تروجان مناسب، ویروس‌ها و فایل‌های مخرب سیستم‌تان را از بین ببرید.

پیشنهاد ما به شما استفاده از آنتی‌ویروس اواست و یا اینترنت داخلی ویندوز است و آنتی‌تروجان Spybot است. ویدیو معرفی و آموزش این برنامه‌ها در قسمت ویدیو‌های آموزشی سایت تواناتک در دسترس شما ست. 

در آخر برنامه‌های غیرضروری را پاک کنید و همیشه ویندوزتان را به‌روزرسانی کنید. این دو کار هم در افزایش سرعت ویندوز بسیار موثرند.

راهکارهایی که در این مقاله به شما آموزش دادیم ساده هستند ولی نقش زیادی در افزایش سرعت سیستم شما دارند.