Search

افزایش امنیت در اینستاگرام

آیا شما نیز دغدغه هک‌شدن و نفوذ افراد ناشناس به شبکه‌های اجتماعی‌، مخصوصا اینستاگرام را دارید؟ 

در این مقاله به این می‌پردازیم که چه کنیم که از نفوذ هکرها و افراد ناشناس به حساب‌ اینستاگرام جلوگیری کنیم.

نخستین و مهم‌ترین نکته برای اینکه راه‌های ورود و نفوذ به حساب‌تان را ببندید، تنظیم یک پسورد قوی و مناسب است. 

هرگز پسورد‌های کوتاهی مانند نام، نام خانوادگی یا مشخصات فردی‌تان را انتخاب نکنید. بلکه یک پسورد طولانی، ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ و علایم مختلف انتخاب کنید. برای اینکه اگر چنانچه پسورد شما ساده باشد، حدس‌زدن آن برای افرادی که شما را می‌شناسند – و به هر دلیلی قصد دسترسی به حساب شما را دارند – اصلا کار سختی نیست. 

برای انتخاب پسورد‌های قوی، حتی می‌توانید از سرویس‌های آنلاینی که پسورد قوی تولید می‌کنند، استفاده کنید. 

برای تعویض پسورد به تنظیمات بروید. در قسمت Security، گزینه password را انتخاب کنید و پسوردتان رو عوض کنید. 

توصیه دوم، تعویض دوره‌ای پسورد حساب اینستاگرام‌ است. به صورت دوره‌ای حتما پسورد حساب‌تان را عوض کنید. می‌توانید مثلا هر ۳ ماه یک‌بار این کار را انجام دهید.

مورد سوم، فعال‌کردن تایید هویت دو‌مرحله‌ای اینستاگرام است. این کار برای این است که، اگر کسی از دستگاه دیگری بخواهد به حساب‌تان دسترسی پیدا کند، باید حتما به جز پسورد، کد دیگری را هم وارد کند تا بتواند به حساب شما دسترسی پیدا کند. پس این قابلیت، کار را برای او دشوار می‌ کند. 

برای فعال‌کردن این قابلیت، وارد تنظیمات اپ اینستاگرام شوید، به بخش Security بروید و Two Factor Authentication را انتخاب کنید. با این کار از شما سوال می‌شود که انتخاب کنید به چه روشی دوست دارید کد را دریافت کنید. شما چند راه دارید:

یکی اینکه می‌توانید از طریق واتس‌اپ کد را دریافت کنید. دیگری دریافت آن از طریق اپلیکیشن‌های Authentication است. توصیه ما، دریافت کد از طریق گوگل Authentication است. با نصب این برنامه یا اگر از قبل آن را دارید، با انجام چند مرحله‌ ساده می‌توانید گوگل Authentication را به اینستاگرام متصل کنید و برای دریافت کد از این اپلیکیشن استفاده کنید، به این دلیل که این روش امن‌تری  است؛ مخصوصا اگر در ایران زندگی می‌کنید. 

سومین راه هم دریافت از طریق پیامک است. همین‌طور از طریق روش‌های دیگر – که شامل کد‌های پشتیبانی یا بک‌اپ کد است نیز میتوانید این کار را انجام دهید. توصیه می‌کنیم که این کد‌ها را دریافت کنید و در جای امنی نگه‌ دارید، که اگر به هر دلیلی دسترسی‌تان به اپ‌های آدنتیکیتور را از دست دادید، از این کد‌ها امکان دسترسی به اینستاگرام‌تان را پیدا کنید.  

نکته چهارم در بستن راه‌های نفوذ هکرها، Private account یا خصوصی‌کردن حساب کاربری‌تان است. 

در این صورت تنها به افرادی که دوست دارید، اجازه دسترسی به محتویات صفحه‌تان را می‌دهید. برای این کار وارد تنظیمات اپ اینستاگرام شوید، به بخش Privacy بروید و گزینه Private Account را فعال کنید.

توصیه پنجم ما نیز این است که اپلیکیشن اینستاگرام‌تان را به سایر حساب‌ها و اپلیکیشن‌ها متصل نکنید. به این ترتیب که، وارد تنظیمات اپ اینستاگرام شوید، به بخش Security بروید و وارد بخش Apps and Websites شوید و دسترسی‌ها را مدیریت کنید، یا بهتر بگویم؛ دسترسی‌ها را حذف کنید تا امنیت حساب‌تان حفظ شود. 

مورد پایانی نیز این است که چک کنید و ببینید کسی به حساب‌تان دسترسی نداشته باشد. به این ترتیب که وارد تنظیمات اپ اینستاگرام شوید، به بخش Security بروید و گزینه Login Activity را انتخاب کنید. لیست مکان‌های احتمالی که از آنجا به حساب‌تان دسترسی پیدا کرده‌اند را خواهید دید و با انتخاب آیکون سه‌نقطعه می‌توانید با انتخاب گزینه لاگ‌اوت دسترسی آن‌ها را قطع کنید. 

بدون شک اگر در این لیست مورد مشکوکی دیدید، اول دسترسی آن را بگیرید و فورا پسورد حساب‌تان را عوض کنید و پسورد قوی و امن برایش انتخاب کنید.