Search

۱۲ اقدام امنیتی پس از دریافت لپ‌تاپ از بازجو

تواناتک: دستگاه‌های هوشمند بسیاری از فعالان حقوق بشر و فعالان شبکه‌های اجتماعی در بازجویی ضبط می‌شود و پس از مدتی به آن‌ها بازگردانده می‌شود. بسیاری از کاربران پس از دریافت لپ‌تاپ خود نگران امنیت آن هستند. بنابراین در این مقاله به بررسی اقدامات امنیتی می‌پردازیم که پس از دریافت لپ‌تاپ از بازجو نیاز است انجام دهید. در ادامه اقدامات امنیتی در ۱۱ مورد آمده است.

۱. تعویض ویندوز

پس از دریافت لپ‌تاپ از بازجو، در اولین فرصت ویندوز سیستم خود را عوض کنید و پس از نصب ویندوز جدید، حتما آن را به‌روزرسانی کنید.

۲. تعریف رمز‌ ورود برای ویندوز

برای ورود به ویندوز یک رمز عبور تعریف کنید یا اگر قابلیت شناسایی از طریق اثر انگشت در لپ‌تاپ شما وجود دارد، آن را فعال کنید.

۳. فرمت‌کردن درایوها 

پس از نصب ویندوز، برای افزایش امنیت، سیستم‌تان حتما تک‌تک درایوها را فرمت کنید. با این کار اگر فایل مشکوک و آلوده‌ای در درایورهای سیستم شما کپی شده باشد، کاملا از بین خواهد رفت. اگر فایل مشکوکی نیز در سیستم خود دیدید، به هیچ عنوان آن را باز نکنید و روی آن کلیک نکنید. درایو‌هایی که فایل مشکوک در آن می‌بینید را فرمت کنید و دوباره برای امنیت بیشتر ویندوز سیستم را عوض کنید.

۴. نصب ابزارهای امنیتی 

Antivirus ،Firewall و Anti Malware مناسب و امن روی سیستم خود نصب کنید. فایروال و آنتی‌ویروس می‌تواند جلوی برخی از تهدیدات در دنیای مجازی را بگیرد.آنتی‌مالوور نیز یک نرم‌افزار امنیتی برای شناسایی و نابودکردن بدافزارها روی سیستم شما نقش مهمی دارد. 

۵. رمزگذاری فایل‌ها 

تمام فایل‌هایی که روی سیستم خود ذخیره کرده‌اید یا ذخیره خواهید کرد را رمزگذاری کنید تا از دسترسی افراد ناشناس به آن‌ها جلوگیری کنید. 

۶. اتصال امن به اینترنت با وی‌.پی‌.ان

برای اتصال به اینترنت و فعالیت در دنیای دیجیتال و برای حفظ امنیت خود حتما از یک وی‌.پی‌.ان  یا فیلترشکن که آدرس آی‌پی شما را مخفی نگه‌ دارد، استفاده کنید. یکی از سرویس‌های تواناتک برای همراهان، انتشار فیلترشکن‌های امن و مناسب است. شما با ارسال یک ایمیل رایگان به آدرس beshkan@tavaana.org می‌توانید آخرین نسخه از فیلترشکن‌های رایگان و امن را دریافت کنید. راه‌ دیگری هم برای دریافت فیلترشکن‌ها وجود دارد، اینکه  با عضویت در کانال تلگرام بشکن، لینک دانلود کلیه فیلترشکن‌ها را دریافت کنید.

۷. توجه به امنیت مودم

امنیت وای‌فای موضوع بسیار مهم دیگری است که نباید از آن غافل شوید. بنابراین روی مودم خود رمز عبور قوی تعریف کنید و تنظیمات آن را به صورت امن اعمال کنید. 

۸. ناشناس‌ماندن در شبکه

 برای امنیت بیش‌تر خود در فضای مجازی، به صورت ناشناس ظاهر شوید. پیشنهاد ما برای شما، استفاده از شبکه «تور» Tor است. تور شبکه‌ای از تونل‌های مجازی است که به شما امکان می‌دهد از حریم خصوصی و امنیت خود در اینترنت بهتر محافظت کنید. 

۹. استفاده از مرورگرهای امن

امنیت در مرورگری که با آن وب‌گردی می‌کنید، موضوع بسیار مهمی است. تواناتک استفاده از مرورگر تور را به شما پیشنهاد می‌کند. انتخاب دوم ما استفاده از مرورگر «کروم» Chrome است.

۱۰. دانلود نرم‌افزارها از سایت‌ها و مارکت‌های رسمی 

برای افزایش امنیت سیستم خود، حتما نرم‌افزارهای مورد نیازتان را از مارکت‌های رسمی دانلود کنید. اگر هم امکان خرید نرم‌افزارهای اصل را ندارید، حتما از نرم‌افزارهای متن‌باز استفاده کنید. 

۱۱. توجه به امنیت حساب‌های ایمیل و سو‌شال مدیا‌ها

رمز عبور تمام ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود را در خیلی زود تغییر دهید و سیستم تایید هویت دو‌مرحله‌ای را برای اکانت‌های خود فعال کنید. یکی از موارد مهم در برقراری امنیت، تعریف رمز‌های عبور قوی و مناسب برای حساب‌های کاربری‌ است. تواناتک همواره تاکید می‌کند که رمز‌های عبور قوی، طولانی و غیرمعمول انتخاب کنید. از بکاربردن رمزهای عبور تکراری خودداری کنید. هرگز نام،‌ تاریخ تولد یا آدرس خود را برای رمز‌عبور تعریف نکنید. درباره تایید هویت دومرحله‌ای هم از دریافت کد از طریق اس‌.ام‌.اس استفاده نکنید. اگر امکان استفاده از اپ‌های Authenticator را دارید، برای این کار از آن‌ها استفاده کنید.

۱۲. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با مشخصات مستعار

برای ادامه‌ فعالیت‌های مجازی خود اکانت‌های با اسم مستعار بسازید. معمولا فعالان در شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری چون فیس‌بوک، اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام فعالیت‌های بیشتری دارند. توصیه می‌کنیم حتما با اسم‌های مستعار، حساب‌های کاربری جدید بسازید و فعالیت کنید. به هیچ عنوان اطلاعات حقیقی خود را برای درست‌کردن این حساب‌ها استفاده نکنید، برای مثال آدرس ایمیل اصلی خود را وارد نکنید. در تلگرام هم با یک شماره جدید که شماره ثابت خودتان نیست، یک حساب جدید بسازید.