Search

حالت امن (Safe Mode) در ویندوز ۱۰

اگر شما هم کاربر ویندوز هستید، مطمئنا برایتان پیش آمده که ویندوزتان با اختلال مواجه شود، به شکلی که برای حل مشکل راهی جز ورود به آن در حالت امن یا Safe Mode نداشته باشید. در ادامه به معرفی این حالت و نحوه ورود به آن می‌پردازیم.

حالت امن چیست؟

Safe Mode یکی از حالت‌های ویندوز است که در آن ویندوز به ساده‌ترین شکل خود اجرا می‌شود؛ بدون اینکه درایورها، نرم‌افزارها و سرویس‌های پس‌زمینه فعال شوند. به همین دلیل ممکن است فونت‌ها، نوشته‌ها و آیکون‌های شما بزرگ و ناخوانا به نظر بیایند. این اتفاق به این دلیل است که در این حالت، درایورهای غیر ضروری در سیستم لود نمی‌شوند.

اما وقتی ویندوز با مشکلی اساسی روبه‌رو می‌شود و دسترسی به آن ناممکن، می‌توانید از طریق Safe Mode وارد آن شوید و از نرم‌افزارهایی، برای حل مشکل استفاده کنید.

برای مثال اگر ویندوز آلوده به بدافزار باشد، می‌توانید از طریق حالت امن ِ بدون اینترنت واردش شوید و چون در این حالت دسترسی به اینترنت ممکن نیست، بدافراز امکان دانلود کد‌های اضافه و فعالیت ندارد و در نتیجه می‌توانید بدافزار را پاک کنید. 

چگونه وارد Safe Mode یا حالت امن ویندوز ۱۰ شویم؟

برای انجام این کار کافی ست هنگام راه‌اندازی یا بوت ویندوز، دکمه Power و Reset Computer را فقط برای چند ثانیه نگه دارید تا کامپیوتر خاموش شود. این کار را سه بار انجام دهید.

بعد از سومین بار، کامپیوتر شما به صورت خودکار صفحه Preparing Automatic Repair را نشان خواهد داد. در این صورت می‌بایست چند لحظه صبر کنید تا کار این صفحه تمام شود.

زمانی که صفحه Automatic Repair نشان داده شد، گزینه Advanced Options را انتخاب کنید سپس از قسمت Choose an Option روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید.

سپس به Advanced Options بروید، Startup Settings و بعد reset را انتخاب کنید. حالا یکی از گزینه‌های چهار تا شش را انتخاب کنید تا وارد حالت امن مورد نظر شوید. 

یک نکته:

اگه گزینه ۴ یا همان Safe Mode را انتخاب کنید، شما به حالت امن می‌روید اما بدون اینترنت. ولی با انتخاب گزینه ۵ یا Safe Mode with Networking، در حالت امن دسترسی به اینترنت هم خواهید داشت. 

نکته جالب‌توجه این‌که شما از طریق خود ویندوز ۱۰ نیز می‌توانید وارد Safe Mode شوید. 

برای این کار عبارت Recovery Options را در کادر جستجو تایپ کنید و روی نتیجه جستجو یا روی دکمه Open در قسمت مقابل کلیک کنید. در صفحه بازشده در قسمت Advanced startup، روی Restart now کلیک کنید تا کامپیوتر ریستارت شود.

در ادامه نیز مراحل را همچون روش اول طی کنید. یعنی روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید و سپس به Advanced Options بروید، Startup Settings و بعد ریست را انتخاب کنید.
حالا یکی از گزینه‌های ۴ تا ۶ را انتخاب کنید تا وارد حالت امن مورد نظر شوید.