Search

تبدیل دستگاه اندرویدی به «کلید امنیتی» برای تایید هویت دو مرحله‌ای

تواناتک: تایید هویت دو مرحله‌ای قابلیت بسیار امنی برای محافظت از حساب‌های کاربری است. شما با فعال‌کردن این قابلیت امنیتی، یک لایه امنیتی دیگر به جز رمز عبور (پسورد) را برای امنیت حساب خود تعریف می‌کنید که به آن «کلید امنیتی» گفته می‌شود. این کلید امنیتی می‌تواند به صورت سخت‌افزاری یا نرم‌افزای باشد. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چگونه از دستگاه اندرویدی خود به عنوان کلید امنیتی استفاده کنید.

کلید امنیتی سخت‌افزاری را همیشه باید همراه خود داشته باشید و برای دسترسی به حساب‌تان آن را به سیستم خود متصل کنید. در حقیقت بدون اتصال آن به دستگاه‌تان، نمی‌توانید به حساب خود دسترسی داشته باشید. قطعا استفاده از این کلید می‌تواند امنیت شما را تا حد زیادی بالا ببرد؛ چرا که احتمال دسترسی افراد ناشناس به حساب شما را بسیار کم می‌کند، ولی بزرگ‌ترین عیب کلید سخت‌افزاری این است که اگر آن را فراموش کنید راهی برای دسترسی به حساب خود نخواهید داشت.

کلید امنیت نرم‌افزاری هم همان کد دریافتی از طریق تلفن، پیام‌ کوتاه یا اپلیکیشن‌های شخص ثالث است که پس از واردکردن آن به‌سادگی می‌توانید به حساب‌تان دسترسی داشته باشید.

اخیرا گوگل قابلیتی را در اختیار کاربران دستگاه‌های هوشمند اندرویدی قرار داده است که می‌توانند از گوشی یا تبلت خود به عنوان کلید امنیتی برای دسترسی به حساب‌شان استفاده کنند. در حقیقت این قابلیت مشکل کلید‌های امنیتی سخت‌افزاری را هم حل می‌کند. چرا که دیگر نیازی نیست همیشه کلید را همراه خود داشته باشید؛ با فعال‌کردن این قابلیت میلیون‌ها کاربر دستگاه‌های اندرویدی می‌توانند با استفاده از آن به صورت امن به حساب خود دسترسی داشته باشند. شما می‌توانید برای تایید هویت دو مرحله‌ای در حساب‌های گوگل خود مثل جیمیل، گوگل‌کلود و غیره از این قابلیت استفاده کنید.

قابلیت تبدیل دستگاه اندرویدی به کلید امنیتی، برای دستگاه‌های اندرویدی با اندروید ۷ به بالا، فعال است و شما باید با قابلیت بلوتوث دستگاه را به مرورگر کروم سیستم خود متصل کنید. امروزه اکثر دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها به بلوتوث مجهز هستند ولی در دستگاه‌های قدیمی که بلوتوث ندارند امکان استفاده از این قابلیت نیست.

برای تبدیل دستگاه اندرویدی به کلید امنیتی، اول بلوتوث و مکان‌یاب دستگاه‌تان را فعال کنید. بعد وارد myaccount.google.com/security شوید و قابلیت تایید هویت دو مرحله‌ای را – اگر تا کنون فعال نکرده‌اید – فعال کنید.

مسیر فعال‌سازی:

Security > 2-Step Verification > Get Started

بعد از فعال‌سازی تایید هویت دو مرحله‌ای در صفحه 2-Step Verification page، در قسمت Security Key گزینه Add Security Key را بزنید. در این قسمت لیست دستگاه‌هایی که متعلق به شما هستند را می‌بینید و کافی است گزینه add را برای دستگاه مورد نظر انتخاب کنید.

سپس بلوتوث دسکتاپ یا لپ‌تاپ خود را فعال کنید. با مرورگر کروم وارد حساب گوگل‌تان شوید و مشخصات حساب کاربری‌تان را وارد کنید.

حالا دستگاه اندرویدی‌تان را چک کنید؛ پیامی با عبارت “Are you trying to sign in?” دریافت می‌کنید که باید آن را تایید کنید. با انجام این کار در دستگاه خود، به‌سادگی می‌توانید در دسکتاپ و کامپیوتر به حساب خودتان دسترسی پیدا کنید.

 

قطعا این کار برای امنیت بیش‌تر حساب شما طراحی شده است؛ چرا که روشی‌های مبتنی بر دریافت کد از طریق اس‌ام‌اس یا تماس مستقیم ضعف‌های امنیتی خاص خود را دارد، ولی این روش راه نفوذ به حساب شما را از بین می‌برد. استفاده از این روش را به کاربران دستگاه‌های اندرویدی مخصوصا در ایران توصیه می‌کنیم؛ چرا که با این روش دیگر نگران دسترسی مخابرات به کد‌های ارسالی یا عدم ارسال کد نیستید.