Search

روش‌های سرقت اطلاعات هویتی کاربران در شبکه‌های مجازی

تواناتک: امروزه بسیاری از کاربران اطلاعات شخصی‌شان را در شبکه‌های مجازی نگهداری می‌کنند یا با دیگران به اشتراک می‌گذارند. این اطلاعات مهم‌ترین داده‌هایی است که کاربران همواره باید در مراقبت از آن‌ بکوشند؛ چرا که اگر در دسترس افراد غریبه و هکرها قرار بگیرد امکان سوءاستفاده از آن وجود دارد. در ادامه می‌گوییم که سارقان معمولا از چه راه‌هایی به این داده‌ها دسترسی پیدا می‌کنند. 

دزدیدن اطلاعات شخصی از پروفایل

گاهی هکرها برای سرقت اطلاعات نیازی به انجام هک‌های سنگین و پیچیده ندارند؛ خیلی ساده با مراجعه به پروفایل‌ کاربران می‌توانند به بخش زیادی از داده‌های آن‌ها دسترسی پیدا کنند. برخی کاربران در اعمال تنظیمات امنیتی حساب‌های کاربری خود کوتاهی می‌کنند. مثلا در صفحه عمومی خود محتوایی شامل اطلاعات شخصی‌شان مانند تاریخ تولد یا لوکیشن و محل سکونت را به اشتراک می‌گذارند و در دسترس دیگران قرار می‌دهند.

راه‌ حل: حتما پروفایل‌های خود را از حالت عمومی خارج کنید یا تنظیماتی را اعمال کنید که فقط دوستان‌تان بتوانند پست‌هایتان را ببینند. ضمنا حتی اگر صفحه‌تان عمومی نیست هرگز اطلاعاتی را منتشر نکنید که انتشارشان می‌تواند برایتان دردسرساز شود.

دزدیدن اطلاعات شخصی کاربران از طریق حملات فیشینگ

این روزها حملات فیشینگ بسیار رایج است. هکرها با فریب‌‌دادن کاربران از طریق ایمیل‌های جعلی به ظاهر عادی و مناسبی که لینک مخرب و آلوده‌ای دارد، شما را ترغیب می‌کنند اطلاعات حساب کاربری خود مثل یوزرنیم و پسورد را در صفحه‌ای وارد کنید و بعد به‌ سادگی آن را سرقت می‌کنند. دست آخر هم می‌توانند با واردشدن به حساب شما به داده‌های پروفایلتان دسترسی پیدا کنند. گاهی هم هکرها با ترغیب شما به نصب یک ابزار مخرب، که لینک دانلود آن را برایتان می‌فرستند، به اطلاعات‌تان دست پیدا می‌کنند. به عبارت دیگر کافی است آن بدافزار را روی دستگاه‌تان نصب کنید تا هکرها بتواند تمام کارهایی که انجام می‌دهید را رصد کنند.

راه‌ حل: هرگز روی لینک‌هایی که از طرف فرستند‌ه‌های ناشناس دریافت می‌کنید کلیک نکنید و تا از امنیت لینکی مطمئن نیستید آن را باز نکنید. 

دقت داشته باشید که ایمیل‌های فیشینگ به ظاهر از گوگل، فیس‌بوک و … ارسال می‌شوند و حاوی لینک‌هایی مخرب هستند.

دزدیدن اطلاعات شخصی کاربران از طریق نرم‌افزارهای شخص ثالث 

گاهی در پنجره‌های پاپ‌اپ، استفاده از ابزارهای شخص ثالث از جمله نرم‌افزار یا افزونه مرورگر به کاربران پیشنهاد داده می‌شود. بسیاری از کاربران با بی‌توجهی کامل این پیام‌ها را تایید و ابزاری را نصب می‌کنند که هیچ کارایی خاصی برایشان ندارد و فقط یک نرم‌افزار مخرب است که به طور پنهانی اطلاعات کاربران را جمع‌آوری و به متجاوزان ارسال می‌کند. 

راه‌ حل: در دام این ابزارها گرفتار نشوید. وقتی پیامی مبنی بر نصب ابزاری برایتان نمایش داده می‌شود، ابتدا ببینید آن ابزار واقعا به کارتان می‌آید یا نه. اگر برایتان مفید بود به سایت رسمی آن بروید و آن را دانلود کنید.

راه‌کارهایی که به آن اشاره کردیم برای سرقت اطلاعات شخصی‌تان بسیار رایج هستند. پس به آن‌ها توجه کنید!