Search

نکات امنیتی مهم برای صاحبان کانال‌های تلگرامی

تواناتک: یکی از قابلیت‌هایی که تلگرام را از ابزارهای مشابه متمایز کرده است، امکان راه‌اندازی کانال است. کانال‌های سرگرمی معمولا فقط محتوای گوناگونی را در زمینه‌های مختلف منتشر می‌کنند، اما کانال‌های سیاسی، مدنی و … که نگاهی متفاوت از نگاه حکومت دارند باید بیش‌تر به فکر امنیت خود و اعضایشان باشند. در ادامه به نکات امنیتی مهمی برای صاحبان این کانال‌ها اشاره می‌کنیم.

– داشتن چند مدیر (Admin) و گرداننده

این کانال‌ها بهتر است بیش از یک ادمین داشته باشند تا در صورت بروز مشکل برای یکی از ادمین‌ها، شخص دیگری هم به مدیریت کانال دسترسی داشته باشند و بتواند کانال و تمام اطلاعات مربوط به حساب صاحب آن را از بین ببرد. 

– پاک‌کردن دوطرفه چت با کاربران (بسیار مهم)

معمولا راهی برای ارتباط کاربران با گردانندگان کانال وجود دارد. در این صورت پس از چت با کاربران، ادمین حتما باید همه محتوای گفت‌وگو را به صورت دوطرفه پاک کند تا اگر اتفاقی برایش افتاد و مثلا حسابش هک شد، هویت کسانی که با او در ارتباط بودند یا محتوا ارسال می‌کردند، فاش نشود.

کاربرانی که با ادمین کانال‌ها چت می‌کنند هم باید همین نکته را رعایت کنند؛ چرا که ممکن است ادمین فراموش کند محتوای چت را پاک کند. پس اگر کاربر چت خود را به صورت دوطرفه پاک کند، اثری از آن ارتباط نه در حساب تلگرامش به جا می‌ماند و نه در حساب تلگرام ادمین.

– استفاده از سکرت‌چت

برای دریافت محتوای اختصاصی، حتما در حالت سکرت‌چت گفت‌وگو کنید. همچنین تنظیم کنید که محتوای چت پس از مدت مشخصی به طور خودکار حذف شود.

– فعال‌کردن قابلیت تایید هویت دومرحله‌ای

قابلیت تایید هویت دومرحله‌ای حتما باید برای حساب ادمین فعال باشد تا امنیت آن بالاتر برود و خطر هک‌شدن آن کم‌تر شود.

– تعریف کد برای اپلیکیشن

بهتر است ادمین‌های کانال حتما روی اپلیکیشن تلگرام خود کد تعریف کنند تا جلو دسترسی ساده به آن را بگیرد.

– پاک‌کردن کش

بهتر است ادمین‌ها کش اپلیکیشن تلگرامشان را به طور مرتب پاک کنند.

– عدم استفاده از ربات‌ها  

ادمین‌ها نباید از هر رباتی برای مدیریت کانال استفاده کنند. چون بعضی از ربات‌ها اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند. پیش از هر چیز باید از امن‌بودن ربات مطمئن شد.

– دقت در اجرای فایل‌های ارسالی کاربران 

ممکن است بعضی فایل‌های ارسالی حاوی بدافزار یا جاسوس‌افزار باشد و امنیت کانال یا حساب ادمین را به خطر بیندازد. پس ادمین‌ها باید در اجرا و ذخیره فایل‌های ارسالی کاربران دقت کنند. 

– خودداری از به‌اشتراک‌گذاری لینک‌های آلوده تبلیغاتی

ادمین‌ها تا از امنیت لینکی مطمئن نشده‌اند، نباید آن را با هزاران هزارن کاربر به اشتراک بگذارند. به اشتراک گذاشتن یک لینک آلوده تبلیغاتی، امنیت و حریم خصوصی کاربران زیادی را به خطر می‌اندازد. 

اگر ادمین کانالی هستید توجه داشته باشید که فقط بحث امنیت شما مطرح نیست و باید به فکر امنیت اعضای کانال‌تان هم باشید. پس حتما نکات بالا را رعایت کنید تا حریم خصوصی خود و مخاطبان‌تان به خطر نیفتد.