Search

ترامپ و توییتر فارسی

در دی‌ماه ۱۳۹۸ توییتر فارسی موج‌های عجیبی را از سر گذراند که بیشتر از همه به یک رخداد خاص باز می‌گشت؛ توییت‌های فارسی دونالد ترامپ. اینکه خبرسازترین چهره سیاسی جهان در حمایت از معترضان ایرانی چندین توییت فارسی بنویسد خود به اندازه کافی بحث‌برانگیز بود. ولی ترامپ به همین کفایت نکرد و حتی توییت برخی کاربران فارسی‌زبان را نیز ریتوییت کرد. در صفحه او می‌توانید این توییت‌ها ببینید. 

اساسا ترامپ را شاید بتوان مشهورترین چهره سیاسی دانست که به ارزش شبکه‌های اجتماعی و خصوصا توییتر پی برد. او خود اذعان می‌کند که بیانیه‌های مطبوعاتی او خیلی تاثیرگذار نیستند ولی وقتی توییتی می‌نویسد، بسیار پرسروصدا می‌شود. «کلین کانوی» – مشاور و از مدیران کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ – نیاز ترامپ به توییتر را همچون نیاز آدم‌ها به غذا می‌داند. به گفته او ترامپ از توییتر استفاده می‌کند چون این قابلیت را به او می‌دهد که بلاواسطه به مردم عادی دسترسی داشته باشد.

سخن مشاور ترامپ درباره علاقه ترامپ به برقراری بی‌واسطه ترامپ با مردم از این رو مهم است که به یاد بیاوریم که  ترامپ از جمله سیاستمدارانی‌ست که با رسانه‌های جریان اصلی رابطه خوبی ندارد. او آن‌ها را «فیک نیوز» می‌نامد و تلاش کرده است با استفاده از  توییتر شخصی، نیاز خود برای آگاهی‌رسانی و اعلام مواضع‌اش را رفع کند. برای رییس جمهور آمریکا، توییتر آن اندازه مهم است که حتی در سال ۲۰۱۹ توییتر را متهم کرد که در آمار مربوط به تعداد طرفداران او در توییتر دست‌کاری می‌شود. ترامپ اکنون و در دی‌ ۹۸ نزدیک به ۷۱ میلیون فالوئر دارد و ۴۷ تن را دنبال می‌کند. 

حال و با توجه به میزان اهمیت توییتر شخصی ترامپ برای او، و نیز میزان توجه بین‌المللی به صفحه توییتر او می‌توانیم به راحتی دریابیم که چه اندازه توییت‌زدن ترامپ به زبان فارسی و ریتوییت کاربران فارسی توسط او، مسئله مهمی محسوب می‌شود. حتی یکی از توییت‌های ترامپ به زبان فارسی، بر اساسا گزارش‌ها، رکورد لایک را در توییتر فارسی شکست.

توییت‌زدن ترامپ به فارسی واکنش‌های جالب‌توجهی هم در پی داشت. از جمله مخالفان سیاسی او نیز بعضا تلاش کردند به فارسی پاسخ او را بدهند. به عنوان نمونه «آلن ایر» – سخنگوی فارسی زبان دولت اوباما – در توییتی کنایه‌آمیز به زبان فارسی بدون نام‌بردن از ترامپ نوشت:‌ «بله هر که از ننه‌ش قهر کرده توییت فارسی می‌زنه». یا «مارک همیل» – از هنرمندان مشهور آمریکایی – در توییتی فارسی نوشت: «لطفاً از این واقعیت غافل شوید که من یک ممنوعیت مسافرت برای شما ایجاد کردم و تهدید کرده‌ام که سایت‌های فرهنگی شما را بمباران می‌کنم».

سایت‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی نیز اساسا ترامپ را به واسطه چنین‌ رفتارهایی عامل اصلی ناآرامی‌ها می‌دانند. به عنوان نمونه «مشرق نیوز» در این باره عملا ناخشنودی خود از توییت‌های فارسی ترامپ را نشان داد و نوشت: «در حوادث اخیر و اتفاقاتی که این‌ روزها در منطقه رخ می‌دهد، دونالد ترامپ عامل اصلی ناآرامی‌ها محسوب می‌شود که این روزها تعدادی از توییت‌های خودش را به زبان فارسی منتشر می‌کند». «عباس موسوی» – سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی – نیز در ۲۲ دی در واکنش به توییت‌های فارسی ترامپ نوشت: «دست‌ها و زبان‌هایی که به تهدید آلوده است، حق ندارند کهن ‌زبان فارسی را بیالایند».  

البته کلا این فقط حکومت جمهوری اسلامی و طرفداران آن نیستند که از توییت‌‌زدن‌های ترامپ شاکی هستند؛ بلکه حکومت دیکتاتوری چین نیز در سال ۱۳۹۵ صراحتا از ترامپ خواست از دیپلماسی توییتری دست بردارد و توییت‌های خود علیه چین را متوقف کند. خبرگزاری دولتی چین، علاقه شدید ترامپ به توییت‌زدن را «نامطلوب» دانسته بود و رفتار او را به بازی کودکان تشبیه کرده بود. 

به‌هرحال به‌نظر می‌رسد توییت‌های فارسی ترامپ اساسا به نقطه عطف تایملاین سیاسیِ توییتر فارسی بدل شده‌اند. باید منتظر ماند و دید رفتار توییتری ترامپ در قبال مسائل ایران چه امواج دیگری ایجاد خواهد کرد.