Search

از کجا متوجه آلوده‌شدن سیستم به ویروس شویم؟

تواناتک: تعداد سیستم‌هایی که آلوده به ویروس می‌شوند روزبه‌روز در حال افزایش است. سیستم ویروسی گاهی نشانه‌هایی دارد که شما با دنبال‌کردنشان می‌توانید متوجه آلوده‌بودن آن شوید؛ البته گاهی هم مدتی اصلا متوجه این موضوع نمی‌شوید. در ادامه این نشانه‌ها را بررسی می‌کنیم. 

کندشدن سرعت سیستم 

این یکی از نشانه‌های بارز وجود ویروس است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در صورت مواجهه با آن در گام نخست بررسی کنید که مشکل سخت‌افزاری نباشد یا حافظه سیستم پر نباشد چون بر سرعت عملکرد آن اثر می‌گذارد. ضمن بررسی عوامل این‌چنینی اگر دلیل دیگری پیدا نکردید، مطمئن باشید که دستگاه آلوده به ویروس یا بدافزار است. چراکه برخی از ویروس‌ها و بدافزارها در پس‌زمینه سیستم شما مشغول به فعالیت هستند و بر سرعت آن اثر می‌گذارند.

راه حل، استفاده از آنتی‌ویروس قوی و مناسب است تا ابزارهای مخرب را شناسایی کند و از بین ببرد. اگر آنتی‌ویروس، نتوانست بدافزارها را از بین ببرد، سیستم عامل را عوض کنید. 

عملکرد نامناسب مرورگرها

ویروس‌ها و بدافزارها می‌توانند بر عملکرد و رفتار مرورگر اثر بگذارند. رفتارهای مشکوکی چون: کرش‌کردن، خروج نابهنگام مرورگر، کندشدن سرعت مرورگر، عوض‌شدن خودکار صفحه اصلی (Home Page)، اضافه‌شدن خودکار ابزارها به نوارابزار مرورگر و بازشدن مدام صفحات پاپ‌اپ، همه و همه می‌تواند نشان‌دهنده وجود ویروس و تروجان باشد.

راه‌ حل، حذف کامل مرورگر و نصب دوباره آن است. (حتما پس از نصب مرورگر، آن را به‌روزرسانی کنید.) 

این موارد از مهم‌ترین نشانه‌های وجود یک بدافزار در دستگاه شماست. در صورت مشاهده به‌سرعت اقدامات لازم را انجام دهید.