Search

هفت قدم تا امنیت ویندوز ۱۰ 

تواناتک: ویندوز ۱۰ این‌ روزها یکی از پرکاربردترین سیستم‌عامل‌هاست که از سوی مایکروسافت برای کامپیوترها و تبلت‌ها ارائه می‌شود. در این مقاله به نکاتی برای بالابردن امنیت این سیستم‌عامل می‌پردازیم. 

به روزرسانی

از هر نسخه‌ای از ویندوز که استفاده می‌کنید، حتما باید آن را به‌روز کنید. آپدیت‌ها حاوی جدیدترین فایل‌ها و تغییرات برای محافظت از دستگاه شما در برابر حملات جدید و مشکل‌های نرم‌افزاری ویندوز هستند. شما می‌توانید ویندوز را به صورت خودکار یا به صورت دستی به‌روز کنید. برای این کار به این مسیر بروید:

Settings> Update & Security> Windows Update

روی Check for Update کلیک کنید تا ویندوز به‌روز شود. 

مرکز امنیت

هر سیستم‌عاملی برای محافظت‌شدن در برابر بدافزارها به نرم‌افزارهای امنیتی نیاز دارد. آنتی‌ویروس و فایروال مهم‌ترین ابزارهای امنیتی در ویندوز هستند. این ابزارها در خود ویندوز ۱۰ موجود است و نیازی به نصب و راه‌اندازی ابزارهای جانبی روی این سیستم‌عامل نیست. کافی است در مرکز امنیت آن‌ها را فعال کنید. برای واردشدن به مرکز امنیت ویندوز، در قسمت جست‌وجو در استارت، عبارت Windows Security را بنویسید و در پنجره بازشده، Windows Security را انتخاب کنید. 

در قسمت Virus & threat protection، زیر بخش Virus & threat protection settings روی Manage Setting کلیک کنید و گزینه Real-Time Protection را روی ON قرار دهید. (این ابزار همیشه در پشت صحنه فعال است و از سیستم شما به‌خوبی محافظت می‌کند.)

برای فعال‌کردن فایروال نیز در همین بخش Windows Security، به قسمت Firewall & network protection، سپس Public Network بروید و گزینه Microsoft Defender Firewall را در حالت ON قرار دهید. 

تعریف رمز عبور قوی و مناسب

برای ورود به ویندوز خود حتما یک رمزعبور قوی و مناسب انتخاب کنید. 

Bitlocker و رمزگذاری درایوها

از امکان «Bitlocker» در ویندوز می‌توانید برای رمزگذاری کامل فضای حافظه داخلی یا اکسترنال خود یا درایوهای فلش دیسک استفاده کنید. در صورت رمزگذاری داده‌ها، تا حد زیادی جلو این‌که فردی با دزدیدن حافظه بتواند به راحتی به داده‌های شما دسترسی پیدا کند، گرفته می‌شود. «Bitlocker» از شما می‌خواهد یک رمزعبور قوی برای کدگذاری داده‌های خود تعریف کنید. البته باید بدانید که در صورت گم‌کردن آن پسورد دسترسی خود شما نیز به داده‌ها محدود خواهد شد.

خاموش‌کردن بلوتوث و وایرلس در صورت عدم استفاده

بلوتوث و وایرلس باید همیشه خاموش باشد؛ غیر از زمانی که مشخصا در حال استفاده از آن هستید. روشن‌بودن همیشگی بلوتوث و وایرلس یعنی بالارفتن امکان نفوذ به سیستم‌عامل.

همچنین از طریق ویندوز خود به شبکه‌های باز، بدون پسورد، عمومی (Public) و “Ad hoc” متصل نشوید. این شبکه‌ها می‌توانند زمینه سرقت داده‌های شما را فراهم آورند.

توجه به «USB» و فلش دیسک‌های ناشناس

اکثر هارد دیسک‌های اکسترنال و فلش‌دیسک‌ها در ویندوز قادرند هنگام اتصال به کامپیوتر برنامه‌های خاصی را به صورت خودکار و بدون اجازه اجرا کنند. از این قابلیت برای انتقال ویروس استفاده می‌شود. مثلا فلش‌دیسک شما در کتابخانه به یک دستگاه آلوده متصل و ویروس به آن منتقل می‌شود. سپس هنگام اتصال به دستگاه شما، ویروس به صورت خودکار به آن منتقل می‌شود. پس حتما حافظه‌های جانبی را اسکن کنید! در Windows Security، از طریق Custom scan در بخش Scan Option می‌توانید این کار را انجام دهید. 

دانلود و به‌روزرسانی برنامه‌ها از سایت‌های معتبر و رسمی

برنامه‌ها را از طریق سایت‌های اصلی یا مارکت‌های معتبر دانلود و به‌روزرسانی کنید و هرگز از نرم‌افزارهای کرک‌شده استفاده نکنید. برنامه‌های قفل شکسته عموما حاوی تهدید و ویروس هستند و حتی اگر آلوده نباشند به دلیل به‌روز نشدن به کامپیوتر شما صدمه خواهند زد.