Search

روش تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز ۱۰ و بازگرداندن ویندوز

تواناتک: حتما تا به حال برای‎تان پیش آمده است که ویندوزتان کند یا با مشکلی مواجه شود و به فکر تعویض آن بیفتید. با قابلیت بک‌آپ ویندوز (نسخه پشتیبان) در این مواقع دیگر نیازی به نصب دوباره ویندوز نیست. ویژگی “System Image Backup” قادر است یک فایل ایمِیج کامل از ویندوز ۱۰ بسازد. در این صورت اگر ویندوزتان دچار مشکل شود می‌توانید با استفاده از نسخه بک‌آپی که تهیه کرده‌اید، به یک ویندوز خوب و سالم دسترسی پیدا کنید. در این مقاله به نحوه تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز می‌پردازیم.

قبل از انجام این کار باید مشخص کنید که فایل بک‌آپ کجا ذخیره شود. پس روی استارت کلیک راست کنید و وارد کنترل پنل شوید. بعد در بخش System and Security گزینه File History را انتخاب کنید. سپس در گوشه سمت چپ روی System Image backup کلیک کنید و در پایان Create a system image را انتخاب کنید.

در پنجره‌ جدید، باید یکی از این سه گزینه را انتخاب کنید:

۱- ذخیره فایل بک‌آپ روی هارد اکسترنال.

۲- ذخیره فایل بک‌آپ روی DVD.

۳- ذخیره فایل بک‌آپ روی فضای ابری. (این مورد با توجه به سرعت پایین اینترنت در ایران اصلا پیشنهاد نمی‌شود.)

روی Next کلیک کنید.

در پنجره بعدی می‌توانید مشخص کنید که از کدام پارتیشن نسخه بک‌آپ بگیرید. همچنین در این قسمت حجم فایل بک‌آپ نشان داده می‌شود. در انتها روی Start Backup کلیک کنید.

با توجه به حجم پارتیشن‌ها و سرعت سیستم‌تان، تهیه فایل بک‌آپ ممکن است تا دو یا سه ساعت طول بکشد.

حالا نسخه بک‌آپ ویندوز ۱۰ آماده است.

اما اگر شرایطی پیش بیاید که بخواهید نسخه پشتیبان را برگردانید، باید این مراحل را به درستی انجام بدهید:

از طریق منوی استارت وارد Settings شوید و Update & Security را انتخاب کنید. بعد در قسمت Advanced startup گزینه Restart now را انتخاب کنید.

سپس در قسمت Troubleshoot، گزینه Choose an option را انتخاب کنید.

بعد روی Advanced option کلیک کنید.

در این مرحله گزینه System Image Recovery را انتخاب کنید.

سپس با مشخصات حساب کاربری‌تان وارد شوید.

در قسمت Select a system image backup اگر نسخه بک‌آپ را از طریق DVD یا هارد اکسترنال به سیستم متصل کرده باشید، ویندوز به‌سرعت فایل بک‌آپ را شناسایی می‌کند. در غیر این صورت گزینه Select a system image را انتخاب و محل فایل بک‌آپ را به صورت دستی به ویندوز معرفی کنید. در پایان سیستم شروع به بازگرداندن فایل‌های بک‌آپ می‌کند.

توصیه می‌کنیم حتما یک فایل ایمیج کامل از ویندوز ۱۰ خود بسازید تا در مواقع اضطراری دچار مشکل نشوید و از آن استفاده کنید.