Search

اجرای حکم زندان چهار نفر از اعضای سایت نارنجی

چهار نفر از اعضای وب‌سایت نارنجی برای اجرای حکم به زندان کرمان انتقال داده شده‌اند. به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اجرای حکم این چهار نفر در حالی صورت می‌گیرد حکم دادگاه تجدیدنظر درباره آنها اعلام نشده است. اتهام اعضای دستگیر شده وب‌سایت نارنجی «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق کار در این وب‌سایت است.

اجرای حکم علی اصغر هنرمند، حسین نوذری، احسان پاک‌نژاد و عباس واحدی روز چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه صورت گرفته است. مامورین برای انتقال آنها به درب منزل متهمین مراجعه کردند.

علی اصغر هنرمند، رییس شرکت پات شرق گواشیر و سردبیر سایت نارنجی است که حکم یازده سال حبس دریافت کرده است. عباس واحدی نویسنده این سایت دو سال و نیم حبس و حسین نوذری مدیر عامل شرکت پات شرق گواشیر هفت سال حبس و پاک‌نژاد برنامه‌نویس سایت، ۵ سال حبس از طرف دادگاه دریافت کرده اند. پنج تن دیگر از متهمان این پرونده حکم حبس تعلیقی دریافت کرده‌اند.

بازداشت اعضای دست‌اندرکار وب‌سایت نارنجی ۱۱ آذر ۱۳۹۲ صورت گرفت. ماموران سپاه پاسداران ۱۴ نفر از اعضای این سایت را دستگیر کرده و دو نفر از آنها را چند روز پس از بازجویی آزاد کردند. اما باقی افراد دستگیر شده در بازداشت بوده و حکم زندان تعزیری و تعلیقی دریافت کردند. برخی دیگر از متهمان این پرونده رضا نوذری، مهدی فاریابی، امیر صادق‌پور، علیرضا وزیری، محمد موسی‌زاده، مصطفی‌ پور غریب و ملیحی نخعی هستند.

«نارنجی» از نخستین وب‌سایت‌های فناوری و معرفی ابزارها و گجت‌های مختلف بود. شرکت فناوری پات شرق گواشیر مالک این وب‌سایت بود و بعد از راه‌اندازی این وب‌سایت بسیار موفق عمل کرد. فعالیت وب‌سایت پس از بازداشت اعضا کاملا متوقف شد. این وب‌سایت در سال ۱۳۹۱ برنده جایزه بهترین وبلاگ فارسی از نگاه دویچه‌وله شد. در سال ۱۳۸۹ نیز در جشنواره وب‌سایت‌های ایران به عنوان سومین سایت اطلاع‌رسانی انتخاب شد.

آنچه در پرونده متهمین وب‌سایت نارنجی قابل توجه است عدم اعلام حکم دادگاه تجدید‌نظر علیرغم برگزاری آن است. دادگاه متهمین این پرونده در آذرماه سال ۱۳۹۴ در شعبه یک دادگستری کرمان برگزار شد.

به نظر می‌رسد یکی از اتهامات مطرح شده درباره طراحان وب‌سایت نارنجی طراحی وب‌سایت برای اشخاصی مرتبط با جنبش سبز بوده است. اما این همکاری صرفا در سطح طراحی وب‌سایت بوده و تولید محتوا با اشخاص دیگری بوده است. اعضای دستگیر شده وب‌سایت نارنجی به مرور در دوره‌های متفاوت با وثیقه ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند اما حالا پس از گذشت یک سال حکم چهار نفر از اعضای بازداشت شده به اجرا درآمده است.

طی سال‌های گذشته چندین پرونده مرتبط با فعالیت کاربران در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و یا کار در وب‌سایت‌های مختلف تشکیل شده است. اکثر این پرونده‌ها نیز به احکام سنگینی منجر شده‌اند. قوه قضائیه درباره این پرونده‌ها غیرشفاف عمل کرده و اتهام بیشتر بازداشت‌ شدگان یا محکومین نامشخص است.