Search

امکانات ویژه فیس‌بوک برای مقابله با خودکشی

شاید شما هم به عنوان مخاطب شبکه های اجتماعی مخصوصا فیسبوک تاکنون پست‌های منفی دیگر کاربران را دیده باشید. کاربرانی که گاهی افکار منفی دارند و آن را به اشتراک می‌گذارند. اشتراک‌گذاری احساسات و افکار امری معمول در فضای مجازی است و تبدیل به دریچه‌ای جدید برای نسل امروزی شده است. فیس‌بوک به همین دلیل اعلام کرده است که روش‌های پیش‌گیرانه قوی‌تری برای جلوگیری از خودکشی ایجاد خواهد کرد.

البته برخی اعتقاد دارند که روش‌های مداخله وضعیت حریم خصوصی افراد را خدشه‌دار می‌کند. اما به نظر می‌رسد این شبکه اجتماعی یکی از شایع‌ترین مکان‌هایی‌ست که افراد به ابراز احساسات خود می‌پردازند و باید کاری کرد.

مثلا در سال ۲۰۱۴ یکی از دست اندرکاران فروش خانه به نام کریر سیمونز پیامی نگران‌کننده از دوست دوران دبیرستانش دریافت کرد. پیام حاوی تشکر دوستش از کسانی بود که در گذشته به وی کمک کرده‌اند و همین موضوع باعث شد که کریر نگران شود و یادداشت او به نظرش نوعی اخطار خودکشی باشد. به همین خاطر به یکی از دوستانش که پلیس بود زنگ زد و بعد از آن بود که پلیس فرد را با تفنگی در دست در ماشینش پیدا کرد. خوشبختانه به خودش هیچ آسیبی نزده بود و حالا هم زنده است.

در پی اقدام کریر تیم فیس‌بوک تصمیم گرفت تا بر روی پروژه‌ای کار کند تا رفتارهای اخطاردهنده در این وب‌سایت را هشدار دهد. این پلتفرم آنلاین بیش از یک و نیم میلیارد کاربرد دارد که عقاید و احساساتشان را به اشتراک می‌گذارند. به همین دلیل فیس‌بوک پی برد که این پلتفرم می‌تواند ابزاری برای مداخله زودرس و جلوگیری از آسیب به خود باشد.

فیس‌بوک روز سه شنبه ابزار جدیدی اضافه کرد که به کاربران اجازه می‌دهد که پست‌های نگران‌کننده دیگران را پرچم بزنند. وقتی پستی مشخص می‌شود فیس‌بوک آن را مرور کرده و به فرد پیام مستقیم می‌دهد. منابعی برای ایجاد ارتباط با دیگران پیدا خواهد کرد و کسانی که می‌توانند به او کمک کنند. حتی فردی که پیام اخطار دوستش را دیده می‌تواند به او ایمیلی داده یا با پیشنهاد فیس‌بوک دوستی پیدا کند تا به او پیام دهد.

بنابراین وقتی فرد دوباره در حسابش وارد می‌شود لیستی از گزینه‌ها برای او پدیدار می‌شود تا راه‌های کمک را ببیند. مطالعه‌ای در فیس‌بوک که در فوریه امسال منتشر شده، نشان می‌دهد که یک سوم پست‌هایی که در این سایت به اشتراک گذاشته می‌شوند حاوی احساسات منفی هستند.

فیس‌بوک یکی از اولین شبکه‌هایی است که از این امکان استفاده می‌کند و بسیاری امیدوار هستند که موفق باشد.

.البته دنیای تکنولوژی ابزارهای مختلفی برای بهبود سلامت روان دارد که شما می‌توانید در یکی از قسمت‌های تواناتک شو تماشا کنید.