Search

امن چت کنید

تواناتک: یکی از کارهایی که در طول روز خیلی از ما مشغول انجام هستیم، چت کردن است. روزانه تعداد زیادی پیام ارسال و دریافت می‌کنیم و شاید در این میان تنها دغدغه ما امنیت پیام‌های ارسالی و دریافتی باشد. قطعا هیچ‌یک از ما دوست نداریم که کسی غیر از گیرنده و فرستنده به پیام‌های ارسالی و دریافتی دسترسی داشته باشند. کاملا درست است حفظ حریم خصوصی حق ماست. تواناتک همیشه در این خصوص برای شما توصیه‌هایی دارد که به شما کمک می‌کنند که امن چت کنید و حریم خصوصی شما حفظ شود.

اولین و مهم‌ترین نکته برای چت کردن امن، انتخاب اپلیکیشن مناسب برای این کار است. تواناتک همیشه به شما توصیه کرده است تا در میان اپلیکیشن‌های ارتباطاتی از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که از سیستم‌رمزگذاری “end-to-end” استفاده می‌کنند. سیستم رمزگذاری “end-to-end” به این صورت عمل می‌کند که پیام‌ فرستنده در مبدا رمزگذاری می‌شود و تنها توسط کاربر دریافت‌کننده قابل رمزگشایی است. این ویژگی به این معناست که کسی جز فرستنده و گیرنده امکان دسترسی به محتوای پیام‌ را نخواهد داشت. در این سیستم رمزگذاری پیام‌ها به هیچ عنوان بر روی سرور‌ها ذخیره نمی‌شود و تنها در دستگاه فرستنده و گیرنده ذخیره خواهد شد. تواناتک در یک مقاله آموزشی برای شما امنیت اپلیکیشن‌های ارتباطی را مقایسه کرده است، می‌توانید با مراجعه به این مقاله امنیت اپلیکیشنی را که برای چت استفاده می‌کنید، مشاهده کنید. توصیه تواناتک برای کاربران استفاده از تلگرام و سیگنال است.

اولین و پرطرفدارترین اپلیکیشن پیام‌رسان، تلگرام (Telegram) است. تلگرام، اپلیکیشن پیام‌رسانی است که امکان ارسال پیام و محتوا را برای شما فراهم می‌کند. این اپلیکیشن امنیت خوبی دارد چرا که از سیستم رمزگذاری استفاده می‌کند و همچنین دارای امکان “Secret Chat” نیز هست و به شما امکان نابود کردن چت‌های خود را در صورت لزوم می‌دهد.این اپلیکیشن تنها در حالت “Secret Chat” از رمزگذاری “end-to-end” استفاده می‌کند. شرکت سازنده تلگرام اعلام کرده است که به اولین شخصی که بتواند رمزهای این اپلیکیشن را بشکند، ۳۰۰ هزار دلار بیت‌کوین جایزه خواهد داد. آموزش‌های ویدیویی تلگرام را در این قسمت ببینید.

اپلیکیشن “Signal”، اپلیکیشن ارتباطی بسیار امنی‌ست که توسط ادوارد اسنودن استفاده می‌شود. شرکت “Open Whispersystems”، با ترکیب دو اپلیکیشن امن “textSecure” و “RedPhone”، اپلیکیشن “Signal” را ابتدا در پلتفرم “iOS” و پس از آن در اندروید و نسخه دسکتاپ این اپلیکیشن را منتشر کرد. اپلیکیشن سیگنال به شما امکان ارسال پیام متنی، تصویر و ویدیو و همچنین مکالمات صوتی با کیفیت بالا و امنیت بالا را می‌دهد. این اپلیکیشن کلیه اطلاعات ارسالی شما را رمزگذاری و پس از آن ارسال می‌کند و حتی شرکت “Open Whisper Systems” هم امکان دسترسی به محتوای پیام‌های شما را ندارد. اگر به دنبال اپلیکیشن بسیار امن برای مکالمات و چت کردن هستید، بدون اندکی تردید استفاده از اپلیکیشن سیگنال را آغاز کنید. این اپلیکیشن از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. وقتی ادوارد اسنودن از این اپلیکیشن استفاده می‌کند، شما هم در استفاده از آن کوچک‌ترین تردیدی نداشته باشید.

این دو اپلیکیشن هر دو از امن‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان هستند،  چرا که پیام‌ها را رمزگذاری می‌کنند، و همچنین از سیستم‌عامل‌های اندروید و “iOS” پشتیبانی می‌کنند. این دو اپلیکیشن پیشنهادات تواناتک برای شماست.

نکته دوم که در هنگام چت کردن نباید از آن غافل شوید، استفاده از وی‌پی‌ان و فیلترشکن مناسب و امن است. وقتی به وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌های معتبری متصل می‌شوید، اطلاعاتی که از دستگاه شما به سمت سرور در حرکت هستند را رمزگذاری می‌کنند. وی‌پی‌ان و فیلترشکن مناسب، ترافیک اینترنت را رمزگذاری می‌کند و روش امنی محسوب می‌شود. نکته مهم در اینجا، امنیت و اعتبار وی‌پی‌ان و فیلترشکنی است که شما از آن استفاده می‌کنید. به شما توصیه می‌کنیم که از فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌های امن و قابل اطمینان استفاده نمایید.

به بشکن ایمیل بزنید، فیلترشکن رایگان بگیرید.خیلی ساده است. فقط باید یک ایمیل خالی به beshkan@tavaana.org بفرستید تا لیست فیلترشکن‌های رایگان برای‌تان ارسال شود.

نکته سوم، استفاده از نرم‌افزارها و افزونه‌های مناسب برای ارسال ایمیل است. شما می‌توانید برای اینکه به صورت امن، ایمیل ارسال کنید، ایمیل‌ها را رمزگذاری کنید. رمزگذاری ایمیل‌ها کار دشواری نیست. شما می‌توانید از افزونه‌ها و نرم‌افزارهایی چون Mozilla” “ThunderbirdMicrosoft Outlook و یا “Apple Mail” برای افزایش امنیت ایمیل استفاده کنید. اگر از Mozilla” Thunderbird” استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم افزونه “enigmail” را دانلود و استفاده کنید که بسیار ساده ایمیل را رمزگذاری می‌کند. استفاده از “Pidgin” را هم به شما توصیه می‌کنیم، کلیه اطلاعات ارسالی و دریافتی را رمز می‌کند به‌طوری که فقط برای گیرنده و فرستنده قابل رمزگشایی خواهد بود. پیدجین از سرویس‌های پیام‌رسان فوری از قبیل “AIM, Bonjour, Gadu-Gadu, Google Talk, Groupwise, ICQ, IRC, MIRC, MSN, MXit, MySpaceIM, QQ, SILC, SIMPLE, Sametime , Yahoo!, Zephyr”  پشتیبانی می‌کند. “Pidgin” مجهز به قابلیت “Off-the-Record” یا “OTR” است و اطلاعات را به صورت کامل رمزگذاری می‌کند.

نکته چهارم، اگر از طریق مرورگر در حال چت کردن و یا ارسال ایمیل هستید، حتما دقت کنید که وب‌سایت “https” باشد و “http” نباشد. اگر وب‌سایت “https” باشد، امنیت بالایی دارد و ارتباط شما با سرور رمزگذاری می‌شود.

نکته پنجم، تواناتک استفاده از مرورگر امن تور را برای زمانی که می‌خواهید تحت مرورگر چت کنید و یا ایمیل ارسال کنید، به شما پیشنهاد می‌کند. این مرورگر شاید در مقابل سایر مرورگرها، سرعت پایینی داشته باشد اما در عوض امنیت بسیار بالایی دارد و شما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. مرورگر تور، یکی از بهترین و برترین مرورگرها از نظر امنیت است. بنابراین بهتر است برای حفظ حریم خصوصی خود و بالا بردن امنیت وب‌گردی در دنیای مجازی از مرورگر تور استفاده کنید. شرکت “NSA”، که یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های جاسوسی دنیا محسوب می‌شود، تور را این‌گونه توصیف کرده است: «سلطان امنیت بالا، پوشیدگی و ناشناسی در اینترنت.» مرورگر تور تنها از حریم خصوصی شما محافظت نمی‌کند، بلکه ارتباطات امن، مطمئن و محرمانه را هم برای شما فراهم می‌کند و همچنین، کلیه جاوا اسکریپت و کوکی‌ها در مرورگر “Tor” به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال هستند. تور باعث ناشناس شدن منبع ترافیک ارسالی شما می‌شود و هر آنچه را که بین شما و شبکه تور رد و بدل می‌شود رمزنگاری می‌کند. تور همچنین ترافیک شما را درون شبکه خود رمزنگاری می‌کند. در مورد مرورگر تور این مقاله آموزشی را می‌توانید بخوانید.

شما می‌توانید با رعایت نکات بالا امن چت کنید و ایمیل ارسال کنید. با دقت به نکات بالا می‌توانید از حریم خصوصی خود محافظت کنید.