Search

انقلاب فیس‌بوکی: گزینه لایک تغییر کرد!

بالاخره تغییرات اساسی فیس‌بوک اجرا شد. از امروز کاربران به جای لایک کردن گزینه‌های دیگری چون “Love, Wow, Sad, Angry” را مشاهده می‌کنند و می‌توانند از میان آن ها دست به انتخاب بزنند. این گزینه طی ماه‌های اخیر به آزمایش گذاشته شده بود و تا چند روز آینده برای همه کاربران در دسترس خواهد بود.

 

تغییرات جدید فیس‌بوک با هدف نمایش واکنش‌های مختلف افراد به یک پست یا ویدیو یا عکس اجرا شده‌ است. پلتفرم فیسبوک مدت‌هاست به خاطر در اختیار نداشتن دکمه “Dislike” یا دوست نداشتن مورد انتقاد است. کاربران با رفتن روی دکمه لایک و مکث روی آن می‌توانند گزینه‌های دیگر را ببینند و از میان آن‌ها انتخاب کنند.

فیس‌بوک می‌گوید که تغییرات انجام شده حاصل یک شب نیست و طی سال گذشته تحقیقات و آزمایش‌های زیادی روی این گزینه انجام شده است. سامی کروگ می‌گوید: «ما می‌دانیم دکمه لایک اهمیت زیادی دارد.» فیس‌بوک نظرسنجی گسترده‌ای در میان کاربران انجام داده است تا این تغییرات را اعمال کند.

مهم‌ترین ملاحظه فیس‌بوک طی یک سال گذشته این بود که گزینه‌هایی به لایک اضافه شود که در مقیاس جهانی قابل قبول و مورد استقبال قرار گیرد. به همین دلیل شش واکنش اصلی انسان به وقایع لحاظ شده است. این تغییرات ابتدا در کشورهای اسپانیا، پرتغال، شیلی، ژاپن و کلمبیا اعمال شد و پس از آن عمومی‌تر شد.

اما بررسی‌های فیسبوک نشانگر این است که “Love” یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها میان کاربران است و “Yay” مورد استقبال چندانی قرار نگرفته است.

گرچه هنوز باید منتظر ماند و دید واکنش کاربران نسبت به تغییرات فیس‌بوک چیست و آیا تاثیری در استقبال مخاطبان می‌گذارد.