Search

آنتی‌ویروس‌های برتر و رایگان در ویندوز

تواناتک: استفاده از برنامه‌های امنیتی، امنیت سیستم شما را تا حد قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد و از شما در مقابل نفوذ ویروس‌ها و تروجان‌ها محافظت می‌کند. استفاده از آنتی‌ویروس برای برقراری امنیت سیستم‌عامل شما موضوعی حیاتی و بسیار مهم است که نباید از آن غافل شوید. چرا که اگر سیستم شما آلوده به ویروس شود، عملکرد نامناسبی خواهد داشت و ممکن است بعضی مواقع در سیستم اختلالاتی ایجاد شود که در نتیجه آن، اطلاعات خود را از دست بدهید. در این مقاله ابزارهای امن و رایگان برای جلوگیری از آلوده‌شدن سیستم را به شما معرفی می‌کنیم.

بدون شک انتخاب ما به عنوان اولین و بهترین آنتی‌ویروس رایگان و مناسب، آنتی‌ویروس آواست (Avast) است. این آنتی‌ویروس یکی از ابزارهای برتر برای محافظت از سیستم شما در سیستم‌عامل‌های اندروید، ویندوز و مک است. نسخه رایگان آنتی‌ویروس آواست نسبت به ابزارهای دیگر قابلیت‌های بهتری دارد و می‌تواند امنیت بیش‌تری را برای سیستم شما فراهم کند. این ابزار به صورت اتوماتیک و پیوسته سیستم شما را اسکن و کنترل می‌کند و در صورت مواجه‌شدن با فایل مخرب آن را از بین می‌برد. همچنین به صورت اتوماتیک به‌روزرسانی می‌شود.

از قابلیت‌های متمایز آواست می‌توان به حفاظت از شما هنگام وب‌گردی و رابطه کاربری ساده اشاره کرد. همچنین این آنتی‌ویروس مجهز به نرم‌افزار ضد جاسوسی و دزدی اطلاعات و سیستم Anti-Rootkit است.  

شما برای استفاده از نسخه رایگان این ابزار می‌توانید به سایت رسمی آواست مراجعه کنید.

انتخاب دوم تواناتک، استفاده از آنتی‌ویروس داخلی ویندوز ۱۰ است. Windows Defender، آنتی‌ویروسی است که همراه با ویندوز ۱۰ در سیستم شما نصب می‌شود و شما می‌توانید از آن به صورت رایگان استفاده کنید. Windows Defender، آنتی‌ویروس رسمی شرکت مایکروسافت است که از شما در مقابل نفوذ ویروس‌ها، نرم‌افزارهای مخرب و تهدید‌ها محافظت می‌کند.

برای فعال‌کردن این ابزار امنیتی وارد قسمت Settings ویندوز شوید. روی گزینه Update & Security کلیک کنید. در نوار سمت چپ روی Windows Defender کلیک کنید. بعد وضعیت قسمت Real-Time Protection را روی ON قرار دهید.

ابزار سومی که مورد تایید ما ست، آنتی‌ویروس آویرا (Avira) است. این ابزار برای ویندوز، مک و اندروید منتشر شده است و قابلیت مقابله با انواع ویروس‌ها، کرم‌ها و تروجان‌ها را دارد. آویرا هنگام وب‌گردی به حفظ امنیت شما کمک می‌کند و در صورت مراجعه به سایت‌های آلوده به شما هشدار می‌دهد. این آنتی‌ویروس اگر با ویروس یا بدافزاری در سیستم شما مواجه شود، آن را در اسرع وقت نابود می‌کند. برای دریافت نسخه رایگان این ابزار می‌توانید به سایت رسمی آویرا مراجعه کنید.

در آخر نیاز به یادآوری چند نکته امنیتی است:

به هیچ‌ عنوان از نسخه‌های کرک‌شده ابزارهای امنیتی استفاده نکنید. استفاده از نسخه رایگان خیلی امن‌تر از نسخه‌های کرک‌شده است. چرا که نسخه‌های کرک‌شده سیستم شما را ناامن‌تر می‌کند و زمینه را برای نفوذ هکرها به سیستم شما مهیا می‌کند.

به هیچ عنوان از دو آنتی‌ویروس به صورت هم‌زمان استفاده نکنید. چرا که در سیستم شما اختلال ایجاد می‌کند و سرعت و عملکرد سیستم را پایین می‌آورد. برای مثال در صورت استفاده از آواست، آنتی‌ویروس داخلی ویندوز را غیرفعال کنید.

همان‌طور که می‌دانید، ما هیچ وقت نمی‌توانیم امنیت را ۱۰۰٪ تامین کنیم؛ ولی باید همه تلاش‌مان را برای برقراری امنیت بیش‌تر انجام دهیم. نصب و استفاده از یک آنتی‌‌ویروس لازم است ولی اصلا کافی نیست. به‌ جز آنتی‌ویروس باید از سایر ابزارهای امنیتی مثلا آنتی‌تروجان هم استفاده کنید. برای آشنایی بیش‌تر با ابزارهای امنیتی این مقاله آموزشی را بخوانید.