Search

اپلیکیشن دختران افغان برای مبارزه با آزار جنسی

سه دختر برنامه‌نویس افغان کمک مالی برای ساخت اپلیکیشنی جهت مقابله با آزار جنسی دریافت کردند. این سه زن برنامه‌نویس طی برنامه‌ای در سفارت امریکا در شهر کابل کمک مالی  از طرف دولت امریکا را پذیرفتند

در ماه گرامیداشت تاریخ مبارزات زنان، دولت امریکا برنامه زنان در اقتصاد را اجرا کرد که طی آن سه زن را که بهترین طرح اپلیکیشن موبایلی برای مقابله با آزار خیابانی ارائه کردند انتخاب کرد. 

این اپلیکیشن‌ها پس از فراخوان به برگزارکنندگان ارسال شدند و از میان ۹ طرح ارائه شده سه نفر موفق به جلب حمایت و بردن جایزه مالی شدند. زنان می‌توانند از این اپلیکیشن‌ها برای گزارش آزار جنسی به دوستان و اعضای خانواده خود استفاده کنند. 

فراخوان صورت گرفته با همکاری تیم «کدویکند» که اولین جمعیت برنامه‌نویسان در افغانستان است صورت گرفت. اما این چالش تنها با موضوع گزارش برنامه‌هایی برای مقابله با آزار جنسی برگزار شده بود.

جمشید هاشمی، موسس جمعیت «کدویکند» درباره این چالش می‌گوید که اپلیکیشنی که به زنان کمک می‌کند برنامه‌ای را دانلود کنند و آن را گزارش دهند، به آنها اجازه می‌دهد با این بی‌عدالتی اجتماعی مقابله کنند: «این راه به زنان اجازه می‌دهد که در مقابله با مشکلاتی که نه تنها آنها بلکه کل جامعه را درگیر می‌کند، خلاق و سازنده باشند.»

برندگان مسابقه انجام شده فاطیما شفائی و آلینا نیکو با اپلیکیشن «حریم» و فرشته حبیب‌زی با اپلیکیشن «جامعه امن» هستند. این سه دختر برنامه‌نویس قرار است یک تیم مشترک را تشکیل دهند و یک اپلیکیشن کاربردی بسازند.

در این برنامه هربرت اسمیت، مدیر برنامه “USAID” در افغانستان ضمن تبریک به این سه زن اعلام کرد که دولت امریکا تعهدی عمیق برای محو خشونت علیه زنان دارد و آزار خیابانی یکی از شکل‌های مرسوم آزار و اذیت است. «ما امیدواریم این تکنولوژی وسیله‌ای ارزشمند برای دختران افغان شود تا آزار جنسی را که هر روزه تجربه می‌کنند محو کنند و در کاهش خشونت علیه زنان در جامعه موثر باشد.»