Search

به‌روزرسانی: انتخاب، نصب و تنظیمات آنتی ویروس در ۵ قدم

برای دیدن سایز بزرگ‌تر روی عکس‌ها کلیک کنید.

سوال‌هایی که قبل از انتخاب آنتی‌ویروس مناسب باید از خود بپرسید:

۱- آنتی‌ویروس رایگان می‌خواهید یا حاضر به بهای خرید آنتی‌ویروس هستید؟

در سال‌های گذشته آنتی‌ویروس‌های رایگان بسیاری ارائه شده‌اند، اما به هر حال بهترین آنتی ویروس‌های موجود در بازار هنوز مبلغی را برای اشتراک سالیانه مطالبه می‌کنند. آنتی‌ویروس‌های رایگان در اغلب موارد نسخه سبک‌تری از نرم‌افزار امنیت اینترنتی حاوی ابزارهای مختلفی برای حفظ امنیت سیستم شما هستند. آنتی‌ویروس غیررایگان طبعا کاراتر است اما به هیچ وجه، از آنتی‌ویروس غیررایگان قفل شکسته استفاده نکنید.

۲- آیا برای موبایل اندروید، آیفون، آیپد، تبلت، مک‌بوک نیازمند آنتی‌ویروس هستیم؟

در همه موارد بلی، توضیح ساده اینکه تقریبا تمام ویروس‌ها برای ضربه زدن به یک سیستم خاص طراحی می‌شوند، مثلا ویروس‌های ویندوز روی مک یا اندروید احتمالا خرابی به بار نمی‌آورند، اما بهرحال اگر دستگاه مک یا اندروید یا غیره شما حاوی فایل‌های ویروسی باشد می‌تواند به عنوان ناقل برای فایل‌های ویروسی به سایر دستگاه‌ها عمل کند. جدا از این بدفزارهای بسیار پرشماری برای آلوده کردن سیستم‌های اندروید و چند بدافزار علیه سیستم عامل مک نیز ارائه شده‌اند.

۳- قابلیت‌های عمومی یک آنتی‌ویروس خوب چیست؟

آنتی ویروس مناسب سریع، با قدرت تشخیص بالا، تشخیص‌های غیرصحیح کم(منظور حالتی است که آنتی‌ویروس یک فایل غیرویروسی را حاوی ویروس تشخیص می‌دهد)، آپدیت سریع و آنلاین حاوی آخرین ویروس‌ها، قابلیت خودکار تشخیص ویروس روی ابزارهای جانبی مثل “USB” به محض اتصال، تشخیص اتوماتیک صفحات وب برای اسکریپ‌های زیان‌بار، تشخیص انواع مختلف فایل پی‌دی‌اف، ورد، اسناد، تصاویر و غیره و از همه مهمتر قدرت پاک کردن و انهدام ویروس از حافظه دستگاه شماست.

 

چند آنتی ویروس رایگان که در تست‌های مختلف نمره بالایی کسب کرده‌اند:

Avast Antivirus and Anti-spyware – Windows and Mac

ToTal Security 360

کارهای اشتباه زیر در مورد آنتی ویروس‌ها، متناوبا از سوی کاربران انجام می‌شود :

۱- جستجوی گوگل به دنبال آنتی‌ویروس. به جای آنتی ویروس‌های شناخته شده اسامی غلط‌اندازی مانند “PC Defender Plus, Win 7 Security 2012, Antivirus Smart Protection” در نتایج ظاهر می‌شوند این اسامی و ده‌ها آنتی‌ویروس تقلبی دیگر برای آلوده کردن بیشتر سیستم‌ها طراحی شده‌اند.

۲ – اعتنا به پیام‌های ترساننده‌ای مثل: سیستم شما آلوده است یا صدها ایراد وجود دارد به این نوع پیام‌ها که در هنگام بازدید از سایت‌های خاصی نمایش داده می‌شوند ترساننده یا “Scareware” می‌گویند. راه مقابله با این پیام‌ها بی‌اعتنایی است. اگر نرم‌افزاری را که پیام از شما می‌خواهد نصب کنید، دانلود و اجراء نمایید سیستم شما واقعا آلوده خواهد شد.

۳ – بسیاری آنتی‌ویروس‌های غیررایگان دوره آزمایش یک ماهه دارند، پس از این دوره نرم‌افزار بی‌ارزش است و چون امکان آپدیت ندارد. وجود و عدم وجود آن تفاوت چندانی ندارد.

آنتی‌ویروس‌ها نیازمند آپدیت دائمی‌اند، بعضا روزانه چند ویروس و بدافزار نوظهور به لیست تهدیدها اضافه می‌شوند. برای آپدیت آنتی‌ویروس اولا سیستم شما باید متناوبا به اینترنت با سرعت مناسب متصل شود و ثانیا اطمینان حاصل کنید که آنتی‌ویروس خود را آپدیت کنید و یا آپدیت اتوماتیک آن فعال است. 

مرکز امنیت در ویندوز

 ویندوز 10  یک ابزار حفاظت داخلی با عنوان Windows Defender برای افزایش امنیت شما فراهم کرده است. Windows Defender در افزایش امنیت سیستم‌عامل ویندوز شما موثر است، برای فعال کردن Windows Defender، به مسیر Start > Settings > Update & Security بروید و Windows Defender را از لیست انتخاب کنید. هر دو قسمت ‘Real-time protection’ و ‘Cloud-based Protection’ را روی On تنظیم کنید. اکنون Windows Defender بر روی سیستم شما فعال است.