Search

چگونه فایل‌های حذف شده را بازیابی و چگونه از بازیابی فایل‌های حذف‌شده جلوگیری کنیم؟

تواناتک: در این مقاله آموزشی می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که وقتی فایل‌های خود را اشتباها حذف کردید چگونه بازیابی کنید و همچنین به شما آموزش می‌دهیم که چگونه فایل‌ها را حذف کنیم که امکان بازیابی آنها وجود نداشته باشد.

در مرحله اول، به بازیابی فایل‌هایی می‌پردازیم که اشتباه پاک کردیم. وقتی فایل‌هایی را اشتباها پاک می‌کنید، در اسرع وقت برای بازیابی آنها اقدام کنید. در این مرحله از یک نرم‌افزار خوب و مناسب برای بازیابی فایل‌های حذف شده، استفاده کنید.

تواناتک استفاده از نرم‌افزار “Recuva” را به شما پیشنهاد می‌کند. (قسمت اول – دوم)

“Recuva” نرم‌افزار امن و ساده‌ای است برای بازیابی اطلاعات شما. امکان بازیابی اطلاعات پاک شده را به شما می‌دهد و همچنین برنامه‌ مناسبی است برای پاک کردن اطلاعات مهم و محرمانه‌.

وقتی اطلاعات مهم و محرمانه به هر دلیلی پاک می‌شود، شما با استفاده از این نرم‌افزار امکان پیدا کردن و بازیابی آن را دارید. وقتی شما اطلاعاتی را با استفاده از گزینه‌ “Delete” از سیستم خود پاک کرده  و حتی سطل زباله سیستم خود را هم تخلیه کرده باشید، امکان این هست که این فایل هنوز روی کامپیوتر شما باشد، در این حالت با استفاده از این نرم‌افزار امکان بازیابی این فایل برای شما وجود دارد. مواردی هم وجود دارد که در آن با استفاد از “Recuva” نمی توانید، فایل پاک شده را بازیابی کنید، وقتی شما از نرم‌افزارهایی مثل “CCleaner” برای پاک کردن فایل‌های خود استفاده می‌کنید، امکان بازیابی با نرم‌افزار “Recuva” وجود ندارد، چرا که نرم‌افزارهایی مثل “CCleaner”، پاکسازی کامل و دائم انجام می‌دهند و امکان بازیابی اطلاعات را از کاربر می گیرند. در مورد یک مورد دیگر هم از طریق این نرم‌افزار امکان بازیابی اطلاعات وجود ندارد، یعنی زمانی که اطلاعات را از روی هارد پاک کنید و اطلاعات دیگری جای آن‌ها کپی کنید، نرم‌افزار “Recuva” امکان بازیابی اینگونه اطلاعات پاک شده را ندارد.

ویژگی‌های این نرم‌افزار به شرح زیر است :

امکان اسکن و بازیابی اطلاعات (فایل) پاک شده از کامپیوتر شما .

اگر از نرم‌افزارهای ویندوز برای ایمیل استفاده کنید مثل : Outlook Express, Windows Live Mail، امکان بازیابی ایمیل‌های پاک شده را دارید.

امکان بازیابی فایل‌های موزیک پاک شده از Ipod و MP3 Player.

امکان بازسازی فایل‌های ورد شما وقتی فراموش کرده‌اید که آن‌ها را ذخیره کنید یا برنامه شما به طور ناگهانی دچار مشکل شود قبل از اینکه شما فایل را  ذخیره کرده باشید.

امکان پاک‌سازی اطلاعات مهم و محرمانه شما.

این نرم‌افزار دارای دو نسخه عادی و تجاری است که برای سیستم عامل ویندوز قابل اجرا است. نسخه عادی آن از این لینک قابل دانلود است.

گام دوم، آموزش حذف فایل‌هایی که امکان بازیابی آنها نباشد. برای بسیاری از ما پیش آمده است که می‌خواهیم کامپیوتر خود را بفروشیم و بر روی آن فایل‌های مهم و محرومانه‌ای داریم، می‌خواهیم آنها را به گونه‌ای حذف کنیم که امکان بازیابی آنها نباشد.

تواناتک استفاده از نرم‌افزار “CCleaner” را به شما برای انجام این کار پیشنهاد می‌کند. یکی از بهترین قابلیت‌های  “CCleaner” این است که به شما این را امکان می‌دهد تا فایل‌هایی را که پاک کرده‌اید برای همیشه غیرقابل بازیافت کنید. این برنامه قابلیت‌های زیادی دارد و شما با استفاده از این برنامه می‌توانید فایل‌های روی سیستم خود را پاک کنید، تاریخچه مرورگرها را حذف کنید، و ….

دقت کنید حتما برای حذف فایل‌های مهم که نمی‌خواهید قابل بازیافت باشند، از این قسمت استفاده کنید:

برای آشنایی بیشتر در خصوص نرم‌افزار  “CCleaner”  و نحوه استفاده از آن، این ویدیو آموزشی را مشاهده کنید.