Search

چگونه سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهیم؟

تواناتک: کندی سیستم یکی از مشکلاتی است که کاربران زیادی با آن روبه‌رو هستند. در این مقاله آموزشی به شما نکاتی را آموزش می‌دهیم که سبب افزایش سرعت کامپیوتر شما می‌شود.

در گام نخست ویندوز خود را حتما به‌روزرسانی کنید و مطمن شوید از نسخه به‌روزشده استفاده می‌کند.

نرم‌افزارهای پس‌زمینه در کاهش سرعت سیستم شما نقش به‌سزایی دارند. در حقیقت این برنامه‌ها در پس‌زمینه در حال اجرا هستند و مقداری از حافظه و پردازنده سیستم را به خود اختصاص می‌دهند. در صورتی که تعداد برنامه‌های فعال پس‌زمینه زیاد باشد، سیستم‌ کند می‌شود. برای غیرفعال کردن نرم‌افزارهای پس‌زمینه به قسمت Task Manager مراجعه کنید، نرم‌افزارهایی که می‌بینید مقدار زیادی از حافظه را به خود اختصاص دادند را با انتخاب گزینه End Task غیرفعال کنید.

فایل‌های موقت را پاک‌ کنید. معمولا وقتی برنامه‌‌ای بر روی سیستم شما اجرا می‌شود، فایل‌های موقتی در حافظه داخلی دستگاه شما ذخیره می‌شود که این فایل‌ها می‌توانند دلیل دیگری برای کندی سیستم شما باشند. پاک کردن این فایل‌ها به افزایش سرعت سیستم شما کمک می‌کند. برای حذف این فایل‌ها تواناتک توصیه می‌کند از نرم‌افزار Disk Cleanup استفاده نمایید.

درایورهای دستگاه خود را حتما به‌روزسانی کنید.

در هر درایو حتما مقداری فضای خالی داشته باشید و فضای درایوها را کاملا پر نکنید. حتما باید در بدترین شرایط سیستم شما ۵۰۰ مگابایت فضای خالی داشته باشید.

سیستمی که آلوده به ویروس باشد، کند است. حتما توصیه می‌کنیم یک آنتی‌ویروس مناسب بر روی سیستم خود نصب کنید و به صورت مدام سیستم خود را کنترل کنید که آلوده نباشد. تواناتک به شما آنتی‌ویروس‌های مناسب و امنی را توصیه می‌کند که می‌توانید آنها را به صورت رایگان بر روی سیستم خود نصب نمایید.

دو بخش سیستم خود را می‌توانید برای افزایش سرعت ارتقا دهید. رم و هارد سیستم خود را برای افزایش سرعت ارتقا دهید. بعد از دو سه سال کار کردن با سیستم خود، بهتر است رم را افزایش دهید. شما باید با توجه به مشخصات سیستم خود، رم را ارتقا دهید. ارتقا هارد درایو با فضای بیشتر به سرعت و کارایی سیستم شما کمک قابل ملاحظه‌ای می‌کند.

سیستم خود را پاک‌سازی کنید. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، حتما درایورها را به‌روز کنید و نرم‌افزارهای قدیمی را هم از سیستم خود حذف کنید، چرا که درایورها و نرم‌افزارهای قدیمی باعث کندی سیستم می‌شوند.

داغ کردن سیستم از دیگر عوامل کندی سرعت است. وقتی سیستم و پردازنده شما داغ می‌شود، در سرعت سیستم شما اثر منفی وارد می‌کند و به طور کلی آسیب‌های جدی این موضوع به سیستم وارد می‌کند. برای خنک کردن سیستم خود می‌توانید از فن‌های خنک کننده استفاده کنید.

مطمن شوید سیستم شما (سخت‌افزار) تمیز است. خاکی که درون سیستم شما است، بر جریان هوا اثر می‌گذارد و همچنین باعث می‌شود فن‌ سیستم شما بازدهی نداشته باشد. پس حتما هر از چند گاهی سیستم خود را تمیز کنید و مطمن باشید که داخل سیستم تمیز است.

اگر با کندی سرعت در سیستم خود رو‌به‌رو هستید، حتما به نکات بالا دقت کنید. نکاتی که در بالا ذکر شد تاثیر بسزایی در سرعت سیستم شما دارند.