Search

چگونه سرعت عملکرد سیستم را افزایش دهیم؟

تواناتک: برای همه با پیش‌آمده که با کندی عملکرد سیستم لپ‌تاپ و یا کامپیوتر‌مان روبه‌رو شده باشیم، در حالی که دستگاه ما از نظر سخت‌افزاری خوب و قوی است. طبیعی است که با گذشت زمان، از سرعت و کارایی لپ‌تاپ و یا کامپیوتر به مرور کاسته شود، اما راه‌هایی وجود دارد که اجرای آن‌ها در افزایش سرعت عملکرد سیستم اثر مثبت دارد.

گاهی کاربر با کارهایی که انجام می‌دهد، موجب کاهش سرعت سیستم می‌شود مثلا نصب‌ برنامه‌های غیرضروری، پس تنها مشکل از سخت‌افزار نیست، بلکه همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، گاهی سخت‌افزار سیستم مناسب است، اما به دلیل کارهای نامناسب که از طرف کاربر انجام می‌شود، سرعت عملکرد سیستم کاهش می‌یابد.

حذف نرم‌افزارهایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند

همه ما بر روی سیستم خود برنامه‌هایی را نصب کرده‌ایم که ممکن است تنها یک‌بار از آن استفاده کرده باشیم، و اکنون مدت‌هاست که به سراغ آن نرفته‌ایم و از آن استفاده نکرده‌ایم، پس حذف این‌گونه برنامه‌ها کاری ضروری است، چرا که به افزایش حافظه دستگاه شما کمک می‌کند و این کار در سرعت عملکرد سیستم شما موثر است.  حتما این برنامه‌ها را از بخش “uninstall” کنترل پنل ویندوز حذف کنید، اما باید دقت کنید که فایل‌هایی را که مربوط به خود ویندوز است حذف نکنید. به طور کلی پاکسازی برنامه‌های نصب شده که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند در سرعت سیستم شما اثر مثبت دارد.

برنامه‌های غیرضروری را در هنگام راه‌اندازی ویندوز غیرفعال کنید

تعداد زیادی از برنامه‌ها در هنگام روشن کردن دستگاه به طور خودکار شروع به کار می‌کنند، که هر چه تعداد آن‌ها بیش‌تر باشد، سیستم شما با تاخیر بیش‌تری بالا می‌آید و آماده شروع کار می‌شود. پس برنامه‌هایی را که در هنگام راه‌اندازی سیستم شما به طور خودکار بالا می‌آیند شناسایی کنید و برنامه‌هایی را که احتیاج به ابتدا راه‌اندازی در ویندوز ندارند می‌توانید غیر فعال کنید. برای انجام این کار به قسمت “System Configuration” بروید و در آنجا تیک مقابل هر برنامه که می‌خواهید در هنگام شروع کار ویندوز اجرا نشود را بردارید و در آخر گزینه “Apply” را بزنید و اوکی کنید.

استفاده از Disk cleanup در ویندوز

در ویندوز “Disk cleanup” وجود دارد که برای شما فایل‌های غیرضروری را که حجم زیادی هم اشغال می‌کنند جستجو و پاک می‌کند. این برنامه این امکان را به شما می‌دهد که نوع فایل‌هایی را که می‌خواهید پاک کنید مشخص و پس از جستجو آن‌ها را پاک کنید.

استفاده از آنتی‌ویروس و Anti-Malware

 یکی از دلایل کاهش سرعت عملکرد سیستم وجود ویروس و تروجان‌هاست. پس استفاده از آنتی‌ویروس و “Anti-Malware” برای شناسایی ویروس‌ها و تروجان‌ها و از بین بردن آن‌ها بسیار مهم است و نقش به‌سزایی در افزایش عملکرد سیستم دارد. انتخاب آنتی‌ویروس و “Anti-Malware” مناسب هم بسیار مهم است، چرا که گاهی که از آنتی‌ویروس مناسب استفاده نمی‌کنیم، این موضوع باعث کاهش سرعت و اخلال در عملکرد سیستم می‌شود. در ویندوز ۱۰ توصیه می‌کنیم “Windows Defender” را فعال کنید. برای فعال کردن “Windows Defender” به این مسیر بروید:

Settings  > Update & security > Windows Defender

در صورتی که تمایل به استفاده از آنتی‌ویروس داخلی ویندوز را ندارید و می‌خواهید از آنتی‌ویروس‌های خارجی استفاده کنید، استفاده از آنتی‌ویروس “Avast” و “ToTal Security 360” را به شما توصیه می‌کنیم. تواناتک “Anti-Malware”  مناسب برای ویندوز هم استفاده از نسخه رایگان “Malwarebytes Anti-Malware” و “Spybot”  را پیشنهاد می‌کنیم.

این مطلب (انتخاب، نصب و تنظیمات آنتی ویروس در ۵ قدم) را در سایت تواناتک خوانید.

ارتقا هارد درایو

هارد کامپیوتر، اصلی‌ترین سخت‌افزار کامپیوتر است که وقتی پر می‌شود، تاثیر به‌سزایی در کاهش سرعت عملکرد سیستم دارد. بنابراین با انتخاب هارد درایو با حجم بیش‌تر می‌توانیم به سرعت عملکرد سیستم خود کمک بیش‌تری کنیم.

به‌روزرسانی

به‌روزرسانی سیستم‌عامل لپ‌تاپ و یا کامپیوتر شما هم تاثیر به‌سزایی در افزایش سرعت عملکرد سیستم شما دارد. پس‌ توصیه می‌کنیم که همیشه از به‌روز بودن سیستم‌عامل خود اطمینان حاصل کنید.

نکاتی که در بالا ذکر شد، راه‌حل‌های پیشنهادی ما برای افزایش سرعت عملکرد سیستم شماست. لازم به ذکر است که در بعضی مواقع ممکن است با رعایت همه نکات سرعت عملکرد سیستم شما افزایش پیدا نکند، و این‌گونه سیستم‌ها قطعا نیاز به ارتقا سخت‌افزاری دارند.