Search

چه عواملی بر مصرف حجم اینترنت شما تاثیر بسزایی دارند؟

تواناتک: مصرف اینترنت در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار محدود است. معمولا بیش‌تر کاربران محدودیت ترافیک مصرفی ماهانه دارند، که در این شرایط کنترل و مدیریت ترافیک مصرفی موضوعی بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی عواملی می‌پردازیم که ترافیک مصرفی شما را افزایش می‌دهند.

اولین مورد، بازی‌های آنلاین است. اگر طرفدار بازی‌های آنلاین هستید و مدام در مدت‌ زمانی کوتاه ترافیک مصرفی اینترنت شما تمام می‌شود، بدانید که همه چیز طبیعی است. چرا که بازی‌کردن آنلاین حجم زیادی از اینترنت شما را مصرف می‌کند.

مورد دوم، برقراری تماس‌های ویدیویی است. معمولا تماس‌های ویدیویی نسبت به تماس‌های صوتی مصرف اینترنت بسیار بیش‌تری دارد. برقراری مدام تماس‌های ویدیویی می‌تواند در تمام‌شدن سریع حجم اینترنت شما موثر باشد. برای مثال تماس‌های ویدیویی از طریق اسکایپ و ایمو حجم زیادی از داده اینترنت شما را مصرف می‌کند. توصیه می‌کنیم حتی در برقراری تماس‌های صوتی هم از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که مصرف پایینی دارند.

مورد سوم، آپدیت خودکار سیستم عامل و سایر‌ نرم‌افزارها است که بخش زیادی از حجم اینترنت شما را مصرف می‌کند. بسیاری از برنامه‌ها به محض دریافت به‌روزرسانی، معمولا این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهند. پس حتما به تنظیمات برنامه‌های‌تان مراجعه کنید و آپدیت خودکار آن را غیرفعال کنید. در ویندوز و سایر سیستم عامل‌ها هم داستان به همین شکل است؛ شما می‌توانید طوری تنظیم کنید که سیستم عامل‌تان به صورت خودکار به‌روزرسانی نشود. به‌روزرسانی خودکار نه فقط حجم زیادی از داده اینترنت شما را مصرف می‌کند، در کاهش سرعت اینترنت شما هم موثر است. پس با مراجعه به تنظیمات ویندوز مطمئن شوید که به صورت خودکار به‌روزرسانی نمی‌شود. همچنین شما از طریق فایروال می‌توانید کنترل و مدیریت کنید که کدام اپلیکیشن‌ها و یا برنامه‌ها به اینترنت دسترسی نداشته‌ باشند.

مورد چهارم، دانلود خودکار فایل‌ها (موزیک، ویدیو و سایر فایل‌ها) در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان است. شاید شما هم در گروه‌ها و کانال‌های مختلفی در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مثل تلگرام و واتس‌اپ عضو باشید. فایل‌های زیادی در این گروه‌ها یا کانل‌ها رد و بدل می‌شود. ممکن است حتی بدون مراجعه به این گروه‌ها یا کانال‌ها و صرفا با عضویت در آن‌ها، این فایل‌ها در دستگاه هوشمند شما ذخیره شود. در این صورت حجمی از اینترنت شما برای دانلود فایل‌ها مصرف می‌شود. البته شما از طریق تنظیمات اپلیکیشن‌های پیام‌رسان می‌توانید شرایط دانلود فایل‌ها را مشخص کنید و اجازه ندهید به صورت اتوماتیک دانلود شوند. با انجام این کار در مصرف داده اینترنت خود صرفه‌جویی می‌کنید.

مورد پنجم، پخش خودکار ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی است. پس قابلیت پخش خودکار ویدیو در شبکه‌هایی اجتماعی که در آن‌ها عضو هستید، را غیرفعال کنید؛ اگرچه برخی از آن‌ها این ویژگی را ندارند.

مورد آخر، پاپ‌آپ‌ها هستند. این مورد تاثیر بسیار زیادی بر مصرف اینترنت شما دارد. پا‌پ‌آپ‌ها نه تنها در مصرف زیاد حجم اینترنت شما موثر هستند، بلکه می‌توانند زمینه را برای آلوده‌شدن سیستم شما فراهم کنند و باعث کندی سرعت اینترنت‌تان شوند. شما می‌توانید این مقاله آموزشی را برای مسدودسازی پاپ‌آپ‌ها بخوانید.

پس اگر ماهانه برای مصرف اینترنت محدودیت دارید حتما به موارد بالا توجه کنید.