Search

درباره حذف زنجیروار اکانت‌های توییتری

تواناتک: در روزهای آغازین سال ۱۴۰۲ شاهد این بودیم که بسیاری از حساب‌های توییتری کاربران ایرانی تعلیق یا ساسپند شده و حساب کاربری آن‌ها برای همیشه مسدود یا به صورت موقت از دسترس خارج شده‌ است.

در پی آن، بسیاری از کاربران و فعالان سیاسی و مدنی در فضای مجازی به این موضوع اعتراض کرده‌اند. اما اگر نگاهی به آخرین قوانین به‌روز توییتر تا ۲۸ فوریه بیندازیم، متوجه این موضوع می‌شویم که طبق آن، اگر کاربران توییتر هر گونه محتوایی حاوی «مصادیقی از خشونت»، «تمجید یا تشویق به خشونت»، «نژادپرستی»، «آرزوی مرگ»، «آرزوی ابتلا به بیماری»، «آرزوی حوادث غم‌انگیز»، «آرزوی پیامدهای بد فیزیکی برای افراد، مثل تصادف» یا مواردی نظیر آن را در حساب خود نشر بدهند، یا حتی این‌ موارد را به شکل کنایه‌ای یا استعاره‌گونه مطرح کنند، این محتوا از سوی توییتر به عنوان محتوای نامعتبر تشخیص داده می‌شود.

این اتفاق ممکن است از طریق «گزارش از سوی دیگر کاربران» و همچنین گاهی با تشخیص ربات‌های هوشمند توییتر رخ بدهد که در نتیجه توییتر اقدام به تعلیق آن حساب کاربری می‌کند.

در قوانین جدید توییتر (در فوریه ۲۰۲۳) به‌صراحت عنوان شده است که اگر کاربری این خط‌ مشی توییتر را نقض کند، حساب او فورا و برای همیشه تعلیق می‌شود اما در مواردی که تخلفات جدی نباشد، امکان بازیابی حساب و ادامه فعالیت کاربر وجود دارد.

برخی از کاربرانی که حساب کاربری آن‌ها تعلیق شده با درخواست بررسی مجدد از بخش پشتیبانی توییتر، موفق به بازیابی حساب کاربری خود شده‌اند. از سویی شواهد موجود از این کاربران نشان می‌دهد که برخی از این حساب‌ها با گزارش‌های گسترده نیروی سایبری جمهوری اسلامی با این مشکل روبه‌رو شده‌اند که توییتر در پاسخی همراه با عذرخواهی، اقدام به بازیابی تعدادی از آن‌ها کرده است.

شیوه گزارش توسط نیروی سایبری جمهوری اسلامی چگونه است؟

همان‌طور که ابتدا گفته‌ شد، کاربران به اصطلاح ارزشی و همچنین نیروی سایبری جمهوری اسلامی با سوءاستفاده از این قوانین، با جستجوی کلمات و کلیدواژه‌هایی که در قوانین جدید توییتر جای گرفته‌اند، اقدام به گزارش کاربران تاثیرگذار و برانداز توییتر فارسی کرده‌اند.

لازم به ذکر است که برای گزارش این حساب‌ها به توییتر، نیاز به تعداد زیاد گزارش نیست. این نیروهای سایبری حکومت با نشانه‌گذاری توییت‌هایی که در نتیجه جست‌وجوی کلیدواژه‌های اصلی به‌ دست آورده‌اند، از این قوانین به نفع خود استفاده کرده و برای مسدود یا تعلیق‌کردن حساب‌های کاربری این گروه از کاربران در توییتر فارسی اقدام کرده‌اند.

از طرفی، شواهد موجود نشان می‌دهد کاربرانی که در یک حلقه و گروه یا همسو با یک گرایش و باور سیاسی فعالیت می‌کنند، ممکن است بیش‌تر در معرض این محدودیت‌ها باشند. به این دلیل که در صورت ساسپند‌شدن یک یا چند نفر از اعضای حلقه یا گروه، احتمال ساسپند‌شدن سایر اعضا و بسته‌شدن حساب کاربری آن‌ها افزایش می‌یابد.

برای مثال، در حال حاضر در میان اکانت‌های برانداز، کاربرانی که با عنوان کاربران «مشروطه‌خواه» فعالیت می‌کنند، بیش‌ترین قربانیان این موضوع هستند که هدف سوءاستفاده نیروهای سایبری جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، تعدادی از فعالان سیاسی، نظری کاملا متفاوت درباره این موضوع دارند و این آمار بلند و بالا از بسته‌شدن حساب‌های کاربران برانداز در توییتر فارسی را نتیجه لابی افراد پرنفوذ در توییتر و همکاری توییتر با مقامات حکومتی جمهوری اسلامی می‌دانند.

در ادامه نگاهی به برخی از قوانین و مقررات جدید توییتر می‌اندازیم.

ترجمه فارسی

نگاه کلی 

شما اجازه ندارید [دیگران را] به خشونت و آسیب‌زدن تهدید یا تحریک کنید یا به آن ابراز تمایل کنید یا آن را تحسین کنید. 

توییتر جایی است که مردم می‌توانند خود را ابراز کنند، از آنچه اتفاق می‌افتد آگاه شوند، و درباره مسائل جهانی بحث کنند. در عین حال، وقتی گفتار خشونت‌آمیز برای رساندن پیام به کار رود، گفتگوی سالم نمی‌تواند ادامه یابد. بنابراین، ما خط مشی عدم مدارای مطلق با گفتار خشونت‌آمیز را دنبال می‌کنیم تا از امنیت کاربران خود اطمینان حاصل کنیم و از عادی‌شدن اعمال خشونت‌بار جلوگیری کنیم.

ترجمه فارسی

چه‌ چیزهایی مصداق نقض این خط مشی هستند؟

تهدید خشونت‌آمیز

شما اجازه ندارید دیگران را به آسیب جسمی تهدید کنید که شامل است بر (اما محدود نیست به) تهدید به کشتن، شکنجه، آزار جنسی یا هر نوع آسیب دیگر به اشخاص. مصادیق این تهدید همچنین شامل تهدید به آسیب‌زدن به خانه‌های شهری و پناه‌گاه‌ها و زیرساخت‌های اساسی فعالیت‌های روزانه، مدنی یا تجاری می‌شود. 

آرزوی آسیب

شما اجازه ندارید آرزوی آسیب یا امید و تمایل به آسیب را ابراز کنید. این شامل است بر (اما محدود نیست به) ابراز امید به مرگ دیگری، رنج‌کشیدن از بیماری یا وقوع حوادث ناگوار برای دیگران، یا تجربه امور آسیب‌رسان جسمی برای دیگران.

تحریک به خشونت

شما اجازه ندارید دیگران را تحریک یا تشویق به اعمال خشونت‌آمیز یا آن را ترویج کنید، که این شامل است بر (اما محدود نیست به) تشویق دیگران به آسیب‌زدن به خودشان یا تحریک دیگران به ارتکاب جرائم وحشیانه مشتمل بر جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی یا نسل‌کشی. این هم‌چنین شامل وقتی است که از زبان رمزی برای تحریک غیرمستقیم به اعمال خشونت استفاده شود.

ترجمه فارسی

اگر این خط مشی را نقض کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

در اغلب موارد، ما هر حسابی که این خط مشی را نقض کند بلافاصله و برای همیشه تعلیق می‌کنیم.

در موارد خفیف نقض خط مشی، ممکن است پیش از آن‌که بتوانید دوباره توییت کنید، به صورت موقت دسترسی شما به اکانت را قطع کنیم. در عین حال، اگر پس از دریافت هشدار همچنان به نقض این خط مشی ادامه دهید، اکانت شما برای همیشه تعلیق خواهد شد.

ما می‌دانیم که گفتگوها پیرامون اشخاص بخصوصی که به طور موثق به خشونت شدید متهم هستند، می‌تواند آغازگر خشم و گفتار خشونت‌آمیز مرتبط با آن باشند. در این موارد معدود، ما ممکن است معیارهای تنبیهی سبک‌تری در نظر بگیریم. 

اگر فکر می‌کنید اکانت شما به اشتباه معلق شده‌است، به این آدرس ایمیل بفرستید.