Search

هر آنچه باید درباره پروتکل MTProto تلگرام بدانید

تواناتک: تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های محبوب کاربران ایرانی است. بعد از فیلترینگ این ابزار، کاربران با مشکلات زیادی برای دسترسی به آن روبه‌رو شدند. در این مقاله آموزشی به بررسی قابلیت جدید تلگرام یعنی «امکان استفاده از پروتکل MTProto پرداخته‌ایم.

پروتکل MTProto چیست؟

پروتکل MTProto برای برقراری یک ارتباط سریع و امن است. کلیه پیام‌ها همراه محتویات‌شان، هنگام استفاده از این پروتکل به صورت End to End رمزگذاری می‌شوند. در حقیقت وقتی شما پیامی ارسال یا دریافت می‌کنید، مخابرات و آی.اِس.پی‌ها امکان دسترسی به محتویات آن را ندارند. برای پیشگیری از استراق سمع، در پروتکل MTProto، پیام‌ها به گونه‌ای رمز‌گذاری می‌شوند که رمزگشایی پیام، تنها توسط گیرنده امکان‌پذیر است.

عملکرد این پروتکل این‌گونه است که کلیه درخواست‌ها به سرور، به صورت باینری (صفر و یک) تبدیل می‌شود. سپس اطلاعات و پیام‌ها، پیش از ارسال رمزگذاری می‌شود. در نهایت اطلاعات و داده‌های رمزگذاری‌شده توسط یکی از پروتکل‌های امن udp، tcp، http یا https منتقل می‌شوند.

چگونه از پروکسی MTProto استفاده کنیم؟

برای استفاده از این قابلیت باید حتما مطمئن باشید از آخرین نسخه تلگرام استفاده می‌کنید. برای دریافت آخرین نسخه می‌توانید به مارکت‌های رسمی مراجعه کنید. همچنین هنگام استفاده از این قابلیت باید مطمئن باشید هیچ وی‌پی‌ان یا فیلترشکنی در سیستم شما فعال نیست.

اکنون برای دریافت پروکسی باید به کانال‌های تلگرامی، مثل @MTPProtoProxies، که این سرویس را ارائه می‌دهند و مدام در حال معرفی پروکسی هستند، مراجعه کنید و در آن‌ها عضو شوید. توجه داشته باشید تا زمانی که در کانال عضو نشده‌اید امکان استفاده از پروکسی‌ها را نخواهید داشت. تنها اطلاعاتی را که سازنده های سرورهای پروکسی به آن دسترسی دارند، آدرس آی‌پی کاربرانی است که به پروکسی متصل شده‌اند.

پس از عضویت در کانال، لیست پروکسی‌ها را خواهید دید. یکی از ‌آن‌ها را انتخاب کنید، مشخصات پروکسی انتخابی خود را مشاهده می‌کنید. سپس گزینه Connect Proxy را بزنید.

پس از اتصال، در تب چت، در بالای صفحه علامت اتصال به پروکسی را می‌بینید می‌توانید امکان استفاده از پروکسی را با غیرفعال‌کردن گزینه Use Proxy از بین ببرید. همچنین شما می‌توانید به تنظیمات تلگرام در بخش پروکسی هم برای تنظیم پروکسی مراجعه نمایید. 

 

در قسمت پایین از طریق بخش Add proxy می‌توانید مشخصات پروکسی را به صورت دستی وارد کنید و همچنین لیست پروکسی‌هایی را که به آن‌ها وصل شده‌اید ببینید. اگر می‌خواهید پروکسی‌ای را از لیست‌تان حذف کنید هم کافی است آن را با انگشت به سمت چپ بکشید و گزینه Delete را انتخاب کنید. اگر هم تمایل دارید برای مکالمات‌تان از پروکسی استفاده کنید، گزینه Use for Calls را فعال کنید.