Search

هر آنچه که باید درباره iOS 9.3 بدانید

اپل در رویداد روز دوشنبه iOS 9.3 را عرضه کرد که امکانات کوچک اما جالبی را در اختیار کاربران آیفون و آی‌پد می‌گذارد.

در این آپدیت یک باگ مهم نیز برطرف شده است. اخیرا هکرها دریافته بودند که بخش “iMessages” در آیفون آسیب‌پذیر است. چرا که عکس‌ها و ویدیوهایی که به کاربران دیگر می‌فرستید، امکان دارد مورد حمله قرار گیرد و به هکرها اجازه دهد کلید‌های رمزگذاری را در آیفون شما به دست آورند. به همین خاطر بةروزرسانی به iOS 9.3 در کنار دیگر ویژگی‌های افزوده شده اهمیت دارد.

آخرین به‌روزرسانی سیستم عامل اپل همراه با بهبودهایی‌ست که نگهداری از اطلاعات را امن‌تر می‌کند. در این یادداشت نگاهی به تغییرات سیستم عامل جدید داشته‌ایم.

Night Shiftویژگی 

بارها خوانده‌ایم استفاده از تبلت و آیفون پیش از خواب اثرات منفی به جای می‌گذارد. چرا که رنگ آبی پررنگ دستگاه ریتم شبانه‌روزی را به هم می ریزد. اپلکیشین‌هایی مثل “Flux” که در تواناتک هم آن‌ها را معرفی کردیم به همین دلیل طرفداران زیادی داشتند. این اپلیکیشن‌ها نور آیفون را در شب تیره‌تر و طی روز روشن‌تر می‌ساختند.

حالا اپل همین اپلکیشن را به سیستم عامل آیفون و آی‌پد آورده است. iOS 9.3 زمان و مکان دستگاه شما را بررسی می‌کند و وقتی نور طبیعی کمتر می‌شود دست به کار شده و در دستگاه تغییراتی ایجاد می‌کند. مثلا رنگ نمایشگر را تغییر می‌دهد، آن را گرم‌تر می‌کند و به همین خاطر خیره شدن به آیفون در طول بعد از ‌ظهر راحت‌تر است. اما در صبح دستگاه آیفون یا آی‌پد به همان تنظیمات اولیه باز می‌گردند. البته کاربرانی که به تغییرات اعمال شده علاقه ندارند می‌توانند به بخش “Settings” رفته و گزینه”Display and Brightness” را انتخاب کنند. بعد از آن “Blue Light Reduction” را فعال کنند که در آن می‌توانند رنگ آبی و نارجی صفحه را خودشان تغییر دهند. راه دیگر تغییرات در “Night Shift” این است که به “Control Center” در انتهای صفحه آیفون رفته و از آنجا اصلاحات را انجام دهید.

رمزگذاری یادداشت‌ها

آیفون یا آی‌پدتان رمزگذاری دارد اما ساختن رمز برای یادداشت‌ها کاملا جدید است. اگر از برنامه “Notes app” استفاده زیادی می‌کنید احتمالا این امکان به شما کمک می‌کند. مثلا اگر یادداشتی اطلاعات پزشکی شما را دربردارد، یا حاوی اطلاعات بانکی است رمزگذاری آن می‌تواند کمک بزرگی کند. برای رمزگذاری می‌توانید هم از یک کد و هم اثر انگشت استفاده کنید.

اما یک امکان دیگر نیز به یادداشت‌ها اضافه شده است و آن مرتب‌سازی آن‌ها براساس زمان ساخت، حروف الفبا یا زمانی‌ست که ادیت شده‌اند.

چندین کاربر برای یک دستگاه

یکی از کمبودهای سیستم عامل “iOS” بر روی آی‌پدها امکان رقابت اپل با گوگل را از بین می‌برد. عدم امکان افزودن چند کاربر به یک تبلت باعث می‌شد مدارس کمتری از آی‌پد برای آموزش استفاده کنند. اما حالا اپل با بهبود سیستم عامل “iOS” تغییراتی را به وجود آورده است که هر کاربری می‌تواند صفحه خود را بر روی آی‌پد داشته باشد. در این صفحه فایل ها، برنامه‌ها و هر آنچه را که شخصی است می‌تواند حفظ کند.

این ویژگی‌ شباهت زیادی به اضافه کردن چند یوزر با رمز عبور به ویندوز دارد که حالا در آی‌پد در نظر گرفته شده است.

داشبورد جدید سلامت

استفاده از بخش سلامت گiOS” چندان مرسوم نیست اما حالا اپل در به‌روزرسانی جدید بر آن شده است که بخش داشبورد سلامت را تغییر دهد. در این بخش اطلاعاتی چون وزن، ورزش و خواب افزوده شده است که به رصد کردن وضعیت سلامتی کمک بیشتری می‌ساند.

به‌روزرسانی‌های بخش “CarPlay” اپل

برخی از کمپانی‌های تولید خودرو در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ “CarPlay” را گنجانده‌اند. اما قبل از اینکه این ماشین‌ها به بازار بیایند اپل به‌روزرسانی‌هایی برای بخش موزیک آن داشته است. در “iOS 9.3” پیشنهاد آهنگ‌ها، آلبوم‌ها و موسیقی‌هایی براساس ذوق و سلیقه کاربران داده می‌شود. همچنین در نقشه اپل همچون گوگل مپز پمپ بنزین، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها در حالت رانندگی به راننده نشان داده می‌شود. تا نیازی به سرچ کردن در حال رانندگی نباشد.

اگر این امکانات برایتان جالب است زودتر در آپدیت جدید شتاب کنید.