Search

چرا نباید دستگاه آیفون را جیلبریک کنیم؟

تواناتک: سیستم‌عامل آیفون، آی‌او‌اس است که به نسبت سیستم‌عامل گوشی‌های اندروید محدودیت‌های زیادی دارد. بسیاری از کاربران به دنبال راه‌ حلی برای فرار از این محدودیت‌ها هستند و تلاش می‌کنند با جیلبریک‌کردن، آیفون خود از شر این محدودیت‌ها خلاص کنند. اما این کار تبعات ناخوشایندی دارد. ما در این مقاله به این می‌پردازیم که چرا نباید آیفون را جیلبریک کنیم. 

جیلبریک‌کردن آیفون به معنای گذشتن از سد محدودیت‌های سیستم‌عامل آی‌او‌اس است. شما با جیلبریک‌کردن دستگاه‌هایی که  با سیستم‌عامل آی‌او‌اس کار می‌کنند، در حقیقت قفل امنیتی این سیستم‌عامل را می‌شکنید. 

برای مثال در این سیستم‌عامل تنها راه دانلود و استفاده از اپ‌ها، دانلود از اپ‌استور است، در حالی که با جیلبریک‌کردن دستگاه خود، می‌توانید فایل‌ اپلیکیشن‌ها را از هر منبع دیگری هم دانلود کنید و روی آیفون خود نصب کنید. همچنین شما با این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های کرک‌شده، که برای نسخه اصلی آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید، رایگان استفاده کنید. همچنین شما با جیلبریک آیفون، امکان شخصی‌سازی بیش‌تری در محیط آی‌او‌اس خود دارید. برای مثال امکان تغییر فونت‌ها، رنگ‌ها و ساختارها را دارید. 

اما با همه امکاناتی که نام بردیم و به‌ظاهر خوب و کاربردی هستند، جیلبریک‌کردن را توصیه نمی‌کنیم، به این دلیل که شما با این کار در حقیقت امنیت سیستم‌عامل دستگاه خود را از بین می‌برید. به این ترتیب هکرها به‌سادگی از طریق حفره‌های امنیتی ایجادشده، می‌توانند به سیستم شما نفوذ کنند. 

از دیگر معایب این کار می‌توان به کرش‌کردن مدام سیستم، هنگام استفاده از آن اشاره کرد. همچنین جیلبریک‌کردن روی عملکرد باتری دستگاه شما نیز تاثیر زیادی می‌گذارد. فراموش نکنید که وقتی دستگاه خود را جیلبریک می‌کنید، ضمن اینکه امنیت آن را به خطر می‌اندازید، دیگر امکان به‌روزرسانی آی‌او‌اس را هم نخواهید داشت. 

با همه محدودیتی که کاربران آیفون دارند – مخصوصا کاربران آن در ایران – اصلا جیلبریک‌کردن آیفون را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.