Search

نکات لازم پیش از فعال‌کردن قابلیت تایید هویت دو مرحله‌‌ای

تواناتک: امروزه بیش‌تر شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های ایمیل از قابلیت «Two Step Verification» برخوردارند. با فعال‌کردن این قابلیت، می‌توانید امنیت حساب خود را بالا ببرید؛ چرا که برای دسترسی به حساب‌تان، به جز رمز عبور، به اطلاعات دیگری نظیر کد ارسالی به تلفن یا کد امنیتی حساب خود هم نیاز خواهید داشت. پیش از فعال‌کردن این قابلیت باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید؛ چرا که بدون در نظر گرفتن آن‌ها، بعضی موارد می‌تواند برای شما دردسرساز شود. در این مقاله آموزشی به بررسی این نکات می‌پردازیم.

با فعا‌ل‌کردن این روش، برای دسترسی به حساب‌تان نه فقط باید رمز عبورتان را وارد کنید، بلکه باید کدی را که برای شما اس‌ام‌اس شده یا از طریق اپلیکیشن‌های شخص ثالث مثل Google Authenticator دریافت کرده‌اید، وارد کنید. حال اگر گوشی تلفن خود را گم کردید و به اس‌ام‌اس حاوی کد یا اپلیکیشن شخص ثالث دسترسی نداشتید، چه باید بکنید؟ قطعا برای نصب مجدد اپ و دریافت کد دسترسی به حساب‌های خود، باید نکاتی را از پیش بدانید. چرا که اگر نتوانید به کد ارسالی دسترسی پیدا کنید، امکان بازیابی حساب خود را از دست خواهید داد.

زمانی که شما قابلیت تایید هویت دو مرحله‌ای را برای حساب‌های مختلف فعال می‌کنید، یک کد پشتیبانی به شما داده می‌شود. توصیه می‌کنیم از این کد پرینت تهیه کنید. می‌توانید آن را به صورت فایل رمزگذاری‌شده در فضاهای ابری نگهداری کنید. چرا که این کد در مواقعی که موفق به دریافت کد نمی‌شوید، حساب شما را نجات خواهد داد.

شما در حساب گوگل امکان دریافت بیش از هشت کد پشتیبانی را دارید که می‌توانید از آن‌ها پرینت بگیرید. اگر تا کنون آن‌ها را دریافت نکرده‌اید، حتما برای دریافت و ذخیره‌شان اقدام کنید. برای این کار در بخش تنظیمات تایید هویت حساب گوگل، به بخش Backup codes بروید و گزینه Show codes را انتخاب کنید.

بسیاری از شما هم برای دریافت کد تایید هویت دو مرحله‌ای در حساب‌های مختلف‌تان از اپلیکیشن Google Authenticator استفاده می‌کنید. قطعا اولین باری که این اپ را نصب و راه‌اندازی کرده‌اید، کد پشتیبانی به شما داده شده است که باید آن را ذخیره کنید. می‌توانید از صفحه‌ای که کد پشتیبانی را نمایش می‌دهد، اسکرین‌شات بگیرید یا آن را در فضاهای ابری به صورت رمزگذاری‌شده نگهداری کنید.

اگر به هر دلیلی این اپلیکیشن از دستگاه هوشمند شما حذف شد یا یک دستگاه جدید گرفتید و این اپ را دوباره نصب کردید، از طریق وارد‌کردن کد پشتیبانی می‌توانید به سادگی از این اپلیکیشن برای دریافت کد دسترسی به حساب‌های خود استفاده کنید.

برای این کار در گوشی تلفن جدید یا در سیستم‌عامل جدیدتان این اپلیکیشن را نصب کنید. بعد گزینه Manual Entry را انتخاب کنید و کد پشتیبانی خود را وارد کنید.

در بسیاری از حساب‌ها هم استفاده از قابلیت تایید هویت دو مرحله‌ای وجود دارد؛ اگر کد پشتیبانی برای مواقع ضروری به شما داده نشد، امکان وارد‌کردن یک خط تلفن دیگر را دارید؛ در صورتی که برای دریافت کد به سیم‌کارت اول دسترسی نداشته باشید، کد به خط دوم ارسال خواهد شد. در برخی مواقع هم که امکان دریافت کد را ندارید، باید به سوالاتی که در زمان ساخت حساب از شما پرسیده شده بود، پاسخ دهید و اگر پاسخ شما درست باشد بدون نیاز به وارد‌کردن کد، می‌توانید وارد حساب‌تان شوید.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم هنگام فعال‌کردن تایید هویت دو مرحله‌ای برای حساب‌های خود، اقدام به دریافت و ذخیره کد پشتیبانی کنید.

نحوه فعال‌کردن قابلیت تایید هویت دو مرحله‌ای در حساب‌های مختلف

نحوه استفاده از Google Authenticator