Search

تغییرات امنیتی در نسخه جدید وایبر

وایبر یکی از ابزارهای ارتباطی است که برای کاربران امکان ارسال پیام و محتوا و همچنین برقراری تماس‌های صوتی و ویدیویی را فراهم می‌کند. در حال حاضر این اپلیکیشن ارتباطی نزدیک ۷۱۱ میلیون کاربر دارد.  در حالی که بیشتر کاربران این اپلیکیشن به تلگرام مهاجرت کردند و از تلگرام به عنوان پیام‌رسان امن استفاده می‌کنند، اکنون وایبر با تغییرات در این نسخه شاید دوباره بتواند توجه کاربران سابق خود را جلب کند.

وایبر در آخرین نسخه ، از استفاده از سیستم‌ رمزگذاری (end-to-end) برای پلتفرم خود رونمایی کرد. وایبر کلیه پیام‌های رد و بدل شده در این پلتفرم را به همراه مکالمات رمزگذاری می‌کند. (Hidden Chats) یا گپ مخفی از دیگر قابلیت‌های جدید وایبر در نسخه جدید است.

سیستم رمزگذاری (end-to-end) به این صورت عمل می‌کند که پیام‌ فرستنده در مبدا رمزگذاری می‌شود و تنها توسط کاربر دریافت‌کننده قابل رمزگشایی است، این ویژگی به این معنا است که کسی جز فرستنده و گیرنده امکان دسترسی به محتوای پیام‌ را نخواهد داشت. در این سیستم رمزگذاری پیام‌ها به هیچ عنوان بر روی سرور‌ها ذخیره نمی‌شود و تنها در دستگاه فرستنده و گیرنده ذخیره خواهد شد.

یکی از مدیران ارشد وایبر “Michael Shmilov” در این خصوص گفت: که ما مدت‌ها در تلاش بودیم که قابلیت رمزگذاری را برای کاربران خود فعال کنیم و تا آنها با اطمینان بیشتری با این اپلیکیشن کار کنند و نگران شنود مکالمات و ردیابی پیام‌های ارسالی نباشند.

در این نسخه کلیه پیام‌های رد و بدل شده دو طرفه و پیام‌های گروهی، در کلیه پلتفرم‌ها رمزگذاری می‌شود. شما برای بهره‌مندی از این قابلیت باید نسخه وایبر خود را به‌روز کنید. برای فعال کردن سیستم رمزگذاری باید بر روی یک آیکون خاکستری به شکل قفل در کنار نوار متن کلیک کنید، در صورتی که رمزگذاری داده‌ها به درستی انجام شود قفل به رنگ سبز درمی آید و در غیراین صورت آیکون قفل قرمز رنگ می شود که نشان دهنده وجود مشکل است و نشان می‌دهد که سیستم‌ رمزگذاری فعال نشده است. در صورتی قفل به رنگ قرمز در می‌آید که طرف مقابل شماره خود را تغییر داده باشد و یا مورد حمله هکری قرار گرفته باشد. پس از اطمینان از فعال بود سیستم رمزگذاری، شما می‌توانید با اطمینان خاطر از وایبر برای مکالمات خود و ارسال محتوا استفاده نمایید.

یکی دیگر از قابلیت‌های امنیتی و کاربردی در نسخه جدید وایبر، (Hidden Chats) یا گپ مخفی است. این قابلیت باعث می‌شود که شما بتوانید چت‌های خود را از دسترس افراد ناشناس و مزاحم پنهان نگه‌دارید.

تواناتک اکنون که وایبر از سیستم رمزگذاری برای کلیه پیام‌های ارسالی و مکالمات استفاده می‌کند، استفاده از این ابزار ارتباطی را به شما پیشنهاد می‌کند.

منبع