Search

توصیه‌های مهم برای وقتی که تلفن هوشمندتان به سرقت می‌رود

تواناتک: ایام نوروز فرصتی‌ست که بسیاری از ما  به دید و بازدید برویم و یا به بیرون از خانه می‌رویم برای گردش و تفریح با خانواده و دوستان. برای بسیاری از شما شاید در سال‌های گذشته اتفاق افتاده باشد که تلفن همراه خود را در ایام نوروز گم کرده باشید، یا جایی فراموش کرده باشید و یا به سرقت رفته باشد. تواناتک در این مقاله آموزشی به بیان توصیه‌های مهمی برای شما پرداخته است که اگر گوشی شما به سرقت رفت، گم شد و یا جایی آن را فراموش کردید، این توصیه و راهکارها را دنبال کنید.

تنها ضرری در گم شدن گوشی‌های هوشمند برای شما ممکن است پیش بیاید، متضرر شدن مالی نیست بلکه سواستفاده‌های احتمالی از دستگاه شما ممکن است برای‌تان خطر بیش‌تری داشته باشد؛ به این دلیل که امروزه گوشی‌های هوشمند، محلی مناسب برای نگه‌داری عکس‌ها، ویدیو‌ها و اطلاعات شخصی افراد هستند. بنابراین به این توصیه‌های تواناتک توجه کنید تا از سواستفاده‌های احتمالی در امان بمانید.

گام نخست این است که به محض متوجه شدن گم شدن و یا به سرقت رفتن گوشی خود با آن تماس بگیرید. در برخی موارد، شما خوش‌شانس هستید و اگر گوشی شما جایی جا مانده باشد، فرد باوجدانی آن را پیدا می‌کند و جواب تلفن شما را می‌دهد. در غیر این صورت، سریعا به اپراتور تلفن همراه خود اعلام کنید و سیم‌کارت را بسوزانید. با این کار سارق نمی‌تواند از خط شما استفاده کند و مشکلی برای شما پیش‌ بیاورد، چرا که سیم‌کارت به نام شماست. البته می‌توانید سیم‌کارت را یک‌طرفه هم کنید تا سارقان نتوانند از طریق تماس گرفتن با گوشی شما برای‌تان مشکلات قانونی ایجاد کنند.

گام دوم این است که گوشی را ردیابی کنید. برخی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران سرویس‌های مختلفی را جهت ردیابی گوشی در هنگام سرقت رفتن برای کاربران فعال می‌کنند. برای ردیابی گوشی از طریق این سرویس، شما باید شماره سریال گوشی خود را داشته باشید. توصیه می‌کنیم که وقتی گوشی را خریداری می‌کنید، حتما شماره سریال آن را در جای بنویسید و آن را نگه‌داری کنید. بدون سریال گوشی در این سرویس، امکان ردیابی موجود نیست.

گام سوم این است که از طریق سیستم عامل، گوشی خود را ردیابی کنید. اگر سیستم‌ عامل گوشی، قابلیت ردیابی گوشی را داشته باشد، می‌توانید محل گوشی را پیدا کنید. در ادامه برای سیستم‌عامل ویندوز، اندروید و “iOS” این روش را به شما آموزش می‌دهیم.

اندروید، یکی از سیستم‌ عامل‌هایی‌ست که قابلیت‌های زیادی در آن موجود است که اگر کاربران از آن‌ها باخبر باشند و استفاده کنند، باعث می‌شود که کارهای‌شان را آسا‌ن‌تر و حرفه‌تر انجام دهند. همه گوشی‌هایی مجهز به سیستم‌عامل اندروید دارای بخش “Android Device Manager” هستند. از طریق قابلیت‌های این بخش می‌توانید گوشی به سرقت رفته خود را ردیابی کنید، قفل کنید، اطلاعات آن را پاک کنید و یا زنگ آن را به صدا در آورید. این تنظیمات به صورت پیش‌فرض می‌تواند گوشی شما را ردیابی کند  و یا زنگ آن را به صدا در آورد. برای بهره‌مند شدن از سایر قابلیت‌های این بخش می‌توانید به این قسمت بروید و قابلیت‌های دیگر همچون پاک کردن اطلاعات را فعال کنید.

تواناتک توصیه می‌کند که بعد از خرید گوشی اندرویدی جدید حتما این تنظیمات را اعمال کنید:

به بخش “Security” مراجعه کنید. در این بخش گزینه “Device Administrators” را انتخاب کنید تا ببینید چه اپلیکیشن‌هایی دسترسی ادمین را در گوشی یا تبلت شما در اختیار دارند. سپس با زدن تیک کنار گزینه “Android Device Manager” می‌توانید قابلیت قفل و پاک کردن اطلاعات گوشی را نیز به دو امکان قبلی اضافه کنید.

اگر گوشی شما به سرقت رفته و این بخش‌ها در گوشی شما فعال است به این صفحه بروید. پس از وارد کردن مشخصات حساب کاربری گوگل‌تان، امکان دیدن نقشه‌ای را دارید که مکان فعلی گوشی شما را نمایش می‌دهد و می‌توانید با اجرای دستوراتی گوشی را قفل و اطلاعات آن را پاک کنید.

“Android Device Manager” در سیستم‌ عامل اندروید، بخش کاربردی‌‌ست برای دسترسی به گوشی شما در زمانی‌ که محل گوشی را نمی‌دانید و یا گوشی به‌بسرقت رفته است. در بسیاری از مواقع که امکان ردیابی و پیدا کردن گوشی خود را ندارید و نگران اطلاعات و داده‌های روی گوشی خود و سو استفاده از آ‌ن‌ها هستید، از طریق “Android Device Manager” امکان پاک کردن کلیه اطلاعات گوشی را خواهید داشت. تنها کافی‌ست گزینه “Erase” را انتخاب کنید.

سیستم‌عامل “iOS” هم دارای ویژگی کاربردی “Find My iPhone” است که امکان ردیابی، مدیریت و ایمن‌سازی آیفون و یا آیپد را برای شما فراهم می‌کند. اگر قابلیت “Find My iPhone” را قبلا در آیفون فعال کرده باشید، در زمانی که گوشی را گم کردید یا به سرقت رفت نگرانی نخواهید داشت. تواناتک به شما توصیه می‌کند تا گزینه “Find My iPhone” را حتما در آیفون و آیپد خود فعال کنید. چرا که اگر فعال نباشد، به هیچ‌عنوان امکان ردیابی آن وجود ندارد.

برای فعال‌سازی این قابلیت به قسمت “Settings” بروید. وارد بخش “iCloud” شوید، اگر آیفون دارید گزینه “Find My iPhone” و اگر آیپد دارید، گزینه “Find My iPad” را در دستگاه خود فعال کنید. نکته مهم دیگری که نباید فراموش کرد این است که برای استفاده از این قابلیت باید “Location Services” فعال باشد. پس جهت فعال‌سازی این قابلیت به قسمت “Settings” و بعد به قسمت “Privacy” بروید و سپس “Location Services” را “On” کنید.

اگر گوشی شما به سرقت رفته و این بخش‌ها در گوشی شما فعال است، به این صفحه مراجعه کنید. در گام نخست مشخصات کاربری حساب اپل خود را یا اپل‌ای‌دی و پسوردتان وارد کنید. پس از آن با مراجعه به نقشه می‌توانید محل گوشی خود را ردیابی کنید و در همین قسمت با اعمال دستورات “Play Sound”، زنگ گوشی به صدا در می‌آید، با استفاده از دستور “Lost Mode” می‌توانید برای جلوگیری از استفاده سارق از دستگاه‌تان، مجموعه‌ای از رمزهای جدید را برای دستگاه انتخاب کنید، و با “Erase” می‌توانید کلیه اطلاعات روی دستگاه‌تان از جمله اطلاعات شخصی و مهم  را پاک کنید.

اگر گوشی شما مجهز به سیستم‌ عامل ویندوزفون باشد، باز هم امکان ردیابی گوشی به سرقت رفته و یا گم شده خود را دارید. برای استفاده از این ویژگی حتما باید یک حساب‌ کاربری در سایت ویندوزفون داشته باشید. اگر گوشی شما گم شد و یا به سرقت رفت، کافی‌ست با مراجعه به این وب‌سایت وارد حساب کاربری خود شوید، گزینه “Find My Phone” را انتخاب کنید، و برای اطمینان کلید “Refresh” را بزنید و آخرین موقعیت مکانی گوشی خود را مشاهده کنید.

در انتها، توصیه می‌کنیم همیشه از اطلاعات مهم موجود در گوشی خود نسخه پشتیبانی تهیه کنید تا در صورت به سرقت رفتن و یا گم شدن گوشی، نگران از دست رفتن اطلاعات‌تان نباشید. بهتر است از نگه‌داری اطلاعات مهم و حساس و عکس‌های شخصی در گوشی خودداری کنید.

امیدواریم که گوشی شما هیچ‌وقت گم نشود و به‌ سرقت هم نرود ولی اگر این اتفاقات برای شما افتاد، توصیه می‌کنیم حتما به مواردی که در بالا ذکر کردیم دقت کنید تا بتوانید به‌سادگی به گوشی خود دسترسی پیدا کنید و برای جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات روی گوشی آ‌ن‌ها را پاک کنید.