Search

چرا باید دستگاه اندرویدی خود را رمزگذاری کنید؟

تواناتک: یکی از قابلیت‌های خوب و کاربردی در اندروید، رمزگذاری کلیه اطلاعات و فایل‌های روی گوشی یا تبلت است که امنیت دستگاه شما را به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا می‌برد. با این کار دسترسی افراد غریبه به اطلاعات موجود در دستگاه‌تان را قطع می‌کنید. البته بعد از فعال‌کردن این قابلیت، برای دسترسی به فایل‌ها و اطلاعات دستگاه‌تان باید رمز عبور تعریف‌شده را وارد کنید. در ادامه این قابلیت‌ را بررسی می‌کنیم.

این روش برای حفظ اطلاعات مهم‌ ذخیره‌شده در دستگاه شما در برابر خطراتی از جمله جاسوسی ضروری است. 

ابتدا باید دو نکته مهم را ذکر کنیم:

یک: رمزگذاری دستگاه اندرویدی تا قدری سرعت عملکرد دستگاه را کند می‌کند؛ چون این کار به سخت‌افزار دستگاه بستگی دارد.

دو: رمزگذاری دستگاه اندرویدی یک کار یک‌طرفه ست؛ یعنی بعد از فعال‌کردن این قابلیت، امکان غیرفعال‌کردن آن را ندارید مگر این‌که دستگاه را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

اکنون مراحل انجام این کار را بررسی می‌کنیم: 

رمزگذاری دستگاه فرآیندی کوتاه‌مدت نیست، پس مطمئن شوید گوشی یا تبلت‌تان شارژ کافی داشته باشد. در طول انجام این کار باید دستگاه را به شارژر وصل کنید؛ زیرا زمان رمزگذاری، که به مقدار اطلاعات و فایل‌های دستگاه‌تان بستگی دارد، ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. 

برای رمزگذاری اطلاعات و فایل‌ها باید قبل از فعال‌سازی  قابلیت، برای دستگاه‌تان رمز عبور یا پین تعریف کنید؛ چون با فعال‌سازی قابلیت رمزگذاری، بعد از هر بار روشن‌کردن گوشی یا تبلت باید رمز عبور یا پین تعریف‌شده را وارد کنید تا به اطلاعات‌تان دسترسی داشته باشید.

برای تعریف رمز عبور یا پین به این مسیر بروید:

Settings -> Security -> Screen lock

حالا pin یا Password را انتخاب و کد مورد نظر را وارد کنید.

بعد از انجام این کار برای فعال‌سازی رمزگذاری به این مسیر بروید:  

Settings -> Security -> Enncrypt phone/tablet

 مطمئن شوید که دستگاه‌تان به شارژر متصل است.

با هشدار‌ی که نشان داده می‌شود موافقت کنید و دستگاه را به حال خود بگذارید تا رمزگذاری تمام شود.

این عملیات ممکن است یک ساعت و حتی بیش‌تر طول بکشد.

بعد از اتمام رمزگذاری، دستگاه شما دوباره راه‌اندازی می‌شود و بعد از واردکردن رمز عبور یا پین می‌‌توانید به اطلاعات تبلت یا گوشی‌تان دسترسی داشته باشید.

بعد از راه‌اندازی دوباره دستگاه، می‌بینید که در تنظیمات بخش امنیت کنار بخش Encrypt Phone نوشته است Encrypted؛ یعنی اطلاعات و فایل‌های روی دستگاه شما رمزگذاری شده است. 

اگر از دستگاه‌های اندرویدی استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم برای بالابردن امنیت اطلاعات‌تان، حتما قابلیت رمزگذاری را فعال کنید تا دسترسی افراد غریبه را به محتویات گوشی‌تان مسدود کنید.