Search

اپلیکیشن‌های برتر ارتباطی

تواناتک: یکی از مهم‌ترین نکات درباره اپلیکیشن‌های ارتباطی که کاربران باید به آن توجه کنند، امنیت آن‌ها است. شما از طریق این اپ‌ها ممکن است اطلاعات مهمی را رد و بدل کنید یا محتوای حساسی را در آن‌ها نگه دارید. پس بهتر است از امنیت اپ‌هایی که استفاده می‌کنید مطمئن باشید. در ادامه به معرفی برترین و امن‌ترین ابزارهای ارتباطی و بررسی نقاط مثبت و منفی آن‌ها می‌پردازیم.

Signal – بدون‌ شک امن‌ترین ابزار ارتباطی که همیشه توصیه می‌کنیم سیگنال است که برای ارسال پیام و محتواهای متفاوت و برقراری تماس‌های صوتی و ویدیویی مناسب است و کاربران می‌توانند در اندروید، آی‌او‌اس، ویندوز و مک از آن استفاده کنند. این ابزار از سیستم رمزگذاری end-to-end استفاده می‌کند و پیام‌های شما را به صورت خودکار بعد از مدتی که خودتان مشخص می‌کنید، برای همیشه حذف می‌کند. این برنامه متن‌ باز است و هرگز اطلاعاتی از شما ذخیره نمی‌کند. تنها نقطه منفی این برنامه نیاز به شماره تلفن کاربر برای ثبت‌نام است. 

Wickr – دیگر اپلیکیشن ارتباطی ویکر است که می‌توانید برای ارسال پیام با فرمت‌های مختلف و پیام‌های صوتی و تصویری از آن استفاده کنید. این اپ هم از سیستم‌ رمزگذاری end-to-end استفاده می‌کند. همچنین دارای قابلیت ‘shredder’ است که تمام اطلاعات چت‌های شما را بعد از زمان مشخصی بدون امکان بازیابی از بین می‌برد. این برنامه هم متن باز است و به هیچ‌ عنوان اطلاعاتی از شما ذخیره نمی‌کند. همچنین برای ثبت‌ نام در آن نیازی به واردکردن اطلاعاتی چون شماره تلفن و آدرس ایمیل نیست. امنیت این اپ بسیار بالاست ولی مثل  تلگرام و سیگنال نزد کاربران محبوب نیست. از ویکر می‌توانید در تمام سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی‌او‌اس استفاده کنید. 

Wire – این هم یک اپلیکیشن ارتباطی امن است که می‌توانید از آن برای برقراری تماس‌های صوتی و تصویری و ارسال انواع محتوا استفاده کنید. این ابزار متن باز است و از سیستم رمزگذاری end-to-end استفاده می‌کند. شما می‌توانید در اندروید، آی‌اواس، ویندوز، مک، لینوکس و تحت وب (مرورگر) از آن استفاده کنید. تنها نقطه ضعف این ابزار این است که برخی اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کند. 

Telegram – اپلیکیشن تلگرام این‌روزها محبوبیت زیادی در دنیا دارد. این ابزار فقط در حالت سکرت‌چت از سیستم رمزگذاری end-to-end استفاده می‌کند. شما در این حالت می‌توانید بعد از مدت مشخصی اطلاعات‌تان را به صورت خودکار از بین ببرید. تنها دلیل محبوبیت این ابزار قابلیت‌های منحصربه‌فرد آن همچون ایجاد کانال و راحتی استفاده از آن است. این ابزار متن باز نیست، امکان بررسی کد آن برای متخصصان وجود ندارد و هیچ گزارشی هم از طرف سازندگان آن در این باره منتشر نشده است. 

Whatsapp – واتس‌اپ هم از دیگر پیام‌رسان‌های محبوب میان کاربران است که برای برقراری انواع تماس‌ها و ارسال پیام‌ها با فرمت‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. این برنامه از پروتکل رمزگذاری‌ای که سیگنال برایش طراحی کرده برای رمزگذاری پیام‌ها بین فرستنده و گیرنده استفاده می‌کند. تنها نقطه ضعف واتس‌اپ این است که صاحب آن فیس‌بوک است؛ از آن‌جایی که فیس‌بوک اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کند این نگرانی برای کاربران واتس‌اپ هم وجود دارد و در این باره  جنجال‌های زیادی در گرفته است.

iMessage – پیام‌رسان ویژه آی‌او‌اس به صورت پیش‌فرض روی دستگاه‌های این سیستم عامل وجود دارد. این ابزار پیام‌های کاربران را بین فرستنده و گیرنده رمزگذاری می‌کند ولی اطلاعات شخصی کاربران و اطلاعاتی که به آی‌کلود سینک شده است را رمزگذاری نمی‌کند. این ابزار همچنین برخی از اطلاعات رفتاری کاربران را ذخیره می‌کند. 
منبع