Search

مخفی‌کردن اطلاعات حساس در ویندوز ۱۰ و اندروید

 

تواناتک- بسیاری از کاربران همیشه نگران امنیت اطلاعات مهم کامپیوتر یا دستگاه‌های هوشمندشان هستند. در ادامه به روشی مطمئن برای مخفی‌کردن فایل‌ها و پوشه‌های مهم در ویندوز و اندروید می‌پردازیم؛ آن هم بدون نیاز به هیچ نرم‌افزاری.

ویندوز

تنظیمات ویندوز از امکانات کافی برای این کار برخوردار است. کافی است روی فایل یا پوشه مورد نظرتان کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید.

در پنجره بازشده، دو گزینه می‌بینید: Read-only و Hidden.

Hidden را انتخاب کنید. روی OK کلیک کنید تا فایل یا پوشه مورد نظر مخفی شود. 

راه دیگری هم برای این کار وجود دارد:

فایل یا فولدر مورد نظر را انتخاب کنید. در بالای صفحه، برگه View را انتخاب کنید و تیک مقابل گزینه Hiddens Items را بگذارید. بعد پیامی برای شما نمایش داده می‌شود که از شما می‌خواهد با این تغییرات موافقت کنید. از شما سوال می‌شود که آیا می‌خواهید تمام فایل‌ها و پوشه‌هایی که درون پوشه انتخابی شما هستند، مخفی شوند؟ برای تایید، روی OK کلیک کنید.

وقتی فایل‌ها و پوشه‌های مورد نظر را مخفی کردید، دیگر آن‌ها در قسمت File Explorer نمایش داده نمی‌شوند. برای نمایش آن‌ها باید وارد برگه View در قسمت بالای پنجره File Explorer شوید. سپس در بخش Show/hide، تیک مقابل گزینه Hidden Items را بردارید تا تمام فایل‌ها و پوشه‌هایی که مخفی شده‌اند برای شما به نمایش در بیایند.

اندروید

در سیستم‌عامل اندروید هم این امکان برای شما وجود دارد که بدون استفاده از اپلیکیشنی خاص، عکس‌ها و فیلم‌ها و دیگر فایل‌ها و پوشه‌های‌تان را مخفی کنید.

برای این کار ابتدا یک پوشه ایجاد کنید. بعد یک نام برای آن تعریف کنید که ابتدایش، کاراکتر نقطه یا همان دات باشد. مثلا: hiddenfolder.

حالا فایل‌هایی را که می‌خواهید مخفی شوند به این پوشه منتقل کنید.

به همین سادگی تمام محتویات این پوشه مخفی می‌شوند و در گالری عکس، ویدئو پلیر و بقیه برنامه‌های نمایش‌گر نشان داده نمی‌شوند.  

برای مشاهده فایل‌های درون پوشه‌ای که ایجاد کرده‌اید هم به تنظیمات فایل منیجر بروید و تیک مقابل گزینه Show Hidden Folders را بگذارید.

امیدواریم با خواندن این مقاله به راحتی بتوانید فایل‌ها و پوشه‌های‌تان را در ویندوز و اندروید پنهان کنید و از دسترس دیگران دور نگه دارید.