Search

چرا نباید به اپ‌هایی مثل فیس‌اپ نزدیک شویم؟

تواناتک: این روزها اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی، از کاربران معمولی گرفته تا شخصیت‌های مهم و سلیبریتی‌ها، همه و همه با ارسال عکس چهره خود برای اپلیکیشن فیس‌اپ، در دام آن گرفتار شدند. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چرا نباید سراغ اپ‌های اینچنینی برویم.

فیس‌اپ چیست؟

فیس‌اپ (FaceApp) اپلیکیشنی است که توسط شرکتی روسی منتشر شده است. این اپ با استفاده از هوش مصنوعی عکس‌های کاربران را ویرایش می‌کند و می‌تواند چهره آن‌ها را چندین سال پیرتر یا جوان‌تر کند و رنگ مو و جنسیت‌شان را تغییر دهد. 

اگرچه شرکت منتشرکننده این اپ در روسیه است، فیس‌اپ ادعا می‌کند سرورهایش در آمریکا قرار دارند. 

امنیت فیس‌اپ!

فیس‌اپ در گام نخست از شما می‌خواهد به گالری گوشی‌تان دسترسی داشته باشد. اگر دغدغه امنیت دارید قطعا باید همین‌جا استفاده از این ابزار را متوقف کنید؛ چرا که با دادن این دسترسی، که شرط استفاده از این اپ است، امنیتتان را به خطر می‌اندازید. اما واقعا این اپ آن‌قدر امن است که چنین مجوزی را به آن می‌دهید؟

برای این‌که فیس‌اپ بتواند عکس کاربران را ویرایش کند، آن‌ها باید عکس مورد نظر خود را برای آن ارسال کنند. تصور کنید این اپلیکیشن اکنون دیتابیس بزرگی از چهره تمام کاربرانی که از آن استفاده کرده‌اند دارد که موضوعی بسیار نگران‌کننده است! این در حالی است که شرکت روسی سازنده فیس‌اپ ادعا کرده است که ما فقط به عکس‌هایی که شما برای ویرایش ارسال می‌کنید دسترسی داریم و آن‌ها هم پس از ۴۸ ساعت به صورت اتوماتیک از سرورهای این اپلیکیشن پاک می‌شوند.

کارشناسان زیادی معتقدند که حتی اگر این اپ عکس کاربران را پاک کند ولی الگوریتم چهره آن‌ها را نگه‌ دارد، بسیار خطرناک است؛ چرا که یکی از روش‌های دسترسی به گوشی‌های هوشمند جدید، روش تشخیص هویت صاحب گوشی از طریق چهره آن است. 

این شرکت از چندی پیش با آپدیت‌کردن اپ خود، برای کاربران (پیش از استفاده از اپ و به صورت اتوماتیک) پیامی را نشان می‌دهد که می‌گوید: «عکسی که می‌خواهید ادیت شود، در سرورهای ما ذخیره می‌شود.» کاربران اغلب بدون توجه به محتوای این پیام‌ها آن‌ها را تایید می‌کنند و توجه نمی‌کنند که با این کار اجازه سرقت اطلاعاتشان را به اپ مورد نظر می‌دهند. 

بسیاری از کاربران نیز نگران دسترسی این اپلیکیشن به سایر عکس‌های موجود در گالری گوشی خود هستند. الیوت اندرسون، کارشناس حوزه امنیت سایبری، می‌گوید: «تنها عکس‌هایی که خود کاربر برای اپ آپلود می‌کند در سرورهای اپلیکیشن ذخیره می‌شود.» 

 

اما این موضوع آن‌قدر بازتاب داشت که دولت آمریکا بابت اطلاعات شخصی آن دسته از شهروندان خود که از فیس‌اپ استفاده می‌کنند، اظهار نگرانی کرد.

عده‌ای از کارشناسان هم اعتقاد دارند که فیس‌اپ هدفی جز تجارت و رقابت ندارد!

به هر حال توصیه ما که همیشه به فکر امنیت خود در دنیای مجازی باشید و به راحتی اطلاعاتتان را در اختیار اپ‌هایی نگذارید که درباره امنیت و اعتبارشان اطلاعاتی ندارید. سوار موج شدن در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از نظر امنیتی تبعات زیادی به همراه داشته باشد. پس هوشیار باشید!