Search

دستگیری ۸ فعال مدلینگ، آرایش و لباس اینستاگرامی

مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سپاه پاسداران طی چند روز گذشته اعلام کرده است که بیش از ۱۷۰ مدلینگ لباس و آرایش در اینستاگرام شناسایی شده‌اند. از این میان ۸ فعال مدلینگ در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند.

تهدید مدل‌ها از چند ماه پیش آغاز شده است و برخی از آنها تذکرات مکرر دریافت کرده‌اند. مدل‌های آنلاین متهم به رفتار «غیراسلامی» در فضای مجازی شده‌اند. علت بازداشت آنها هم انتشار تصاویری بدون حجاب در اینستاگرام و سایت‌های دیگر اعلام شده‌ است.

از میان ۱۷۰ نفر شناسایی شده ۵۹ عکاس و آرایشگر، ۵۸ نفر مدل و ۵۱ نفر مدیران سالن‌ها و طراحان بوده‌اند.

پروژه شناسایی و بازداشت مدل‌های اینستاگرام به نام «پروژه عنکبوت ۲» شهرت پیدا کرده است. سپاه پاسداران در بیانیه منتشر شده اعلام کرده است که کیم کاردشیان یکی از الگوهای مدل‌های ایرانی است. مصطفی علیزاده، کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه پاسداران همچنین افزوده است که مدل‌ها از منابع مختلفی حمایت مالی می‌شدند.

 

 

پروژه عنکبوت یک به بازداشت ۱۲ شهروند ایرانی و شناسایی ۳۵۰ صفحه فیس‌بوک در اواخر سال ۱۳۹۳ مربوط می‌شود. دلیل برخورد با این صفحات و بازداشت شهروندان انتشار نوشته‌های فیس‌بوکی با هدف «ترویج فساد و ماموریت برای تغییر سبک زندگی و نهاد خانواده‌ها» اعلام شده بود.

از میان افراد بازداشت شده می‌توان به ملیکا زمانی، دنیا مقدم، دانا نیک، الناز گلرخ، حمید فدایی و نیلوفر بهبودی و شبنم مولوی اشاره کرد که نام آنها اواخر سال ۹۴ در رسانه‌ها اعلام شد. همچنین یکی دیگر از مدل‌ها به نام الهام عرب چند روز پیش در تلویزیون ظاهر و اعترافات ضبط شده وی به نمایش درآمد.

 

موج برخورد با مدل‌ها، آرایشگرها و طراحان لباس از ماه آذر سال ۹۴ آغاز و تا ماه‌ها پس از آن ادامه داشت. بازجویی‌های متعدد و طولانی نیز سبب شد که برخی از افراد مجبور به ترک ایران شوند.

Elnaz Golrokh

بازداشت مدل‌ها توسط دادستان جواد بابایی در برنامه تلویزیونی اعلام شد. این برنامه روی «تهدیدات مربوط به اخلاق و اصول خانواده» در شبکه‌های مجازی تمرکز داشت. بابایی در این برنامه مدعی شد که نهادهای مدلینگ ۲۰ درصد از پست‌های اینستاگرام در ایران را تشکیل می‌دهند و مشغول ترویج فرهنگ غیراخلاقی و غیراسلامی و بی‌بندو‌باری هستند. وی در این برنامه بیان داشت که به ۲۹ نفر از افراد تذکر رسمی داده شده است و شهروندانی که رفتار خود را تصحیح کرده‌اند هیچ برخورد قضایی صورت نگرفته است.